vakantie 2013

19 juli 2013

Na lang wachten is het dan zover wij gaan weer naar Scandinavië en dit keer Denemarken en zweden. maar vooral zweden  en dan met name de oostkust ,het weer lijkt daar ook goed, en wij zijn flexibel dus je weet nooit waar we uitkomen .

Maar de camper staat er weer klaar voor ,ik heb gisteren nog gewerkt en vandaag de boel goed schoon gemaakt ,dan staat de viswagen er weer klaar voor om na de vakantie gelijk weer te starten. Maar riemie moet zaterdag nog naar het werk dus als het mee zit kunnen we zondag vertrekken.

zaterdag 20 juni

de camper staat er klaar voor ,Elektrische fietsen mee en  op naar zweden .

Zondag 21 juli 2013

Dag 1

Om twee uur nachts gaat de wekker ,we moeten er uit op vakantie .

En om 2.40 uur rijden wij van de oprit af op naar het noorden ,riemie valt zo nu en dan even in slaap ,ze moest gisteren ook nog werken en was nog moe ,maar ik rij rustig door heb geen haast het is tenslotte vakantie ,en om half zes stoppen we en zetten koffie want er gaat niet boven een bakkie pruttel koffie ,na een klein uurtje gaan we weer verder net voor de grens van Denemarken gooien we de tank nog even vol met diesel ,en gaan dan op naar fredericia waar we voor de rest van de dag van het mooie weer willen genieten. om half twaalf staan we te plek ,

eerst een biertje  daarna eten we buiten een broodje ,we zitten mooi voor de camper aan het water ,soms even met de oogjes dicht maar op eens zie ik iets voor ons, bij de stenen tussen het onkruid een eend en wat blijkt hij zat daar op eieren die aan het uitkomen waren op nog geen twee meter bij ons vandaan ,was een mooi schouwspel ,zo nu en dan was er weer een kleintje bij .

toen we s’avonds    ‘naar binnen gingen waren er al zes uit het ei morgen vroeg zullen ze wel vertrokken zijn denk ik . Maar we kregen ook nog een droevig bericht een goede vriend van ons was komen te overlijden ,het zat er aan te komen maar je schrikt er  toch wel weer van ,

Het was vandaag schitterend weer geen wolkje te zien en veel vertier in en om het water hier in fredericia .en de eerste bruinvissen hebben wij al weer gezien   vlak voor de camper ,waar wij ook ons eerste vakantie maal hebben gemaakt en genuttigd ,gebakken aardappels met een Hollandse gehaktbal met ui en champignon

Vandaag 28 graden en de wind was zwak en tegen de avond windstil .

Dag 2

Vanmorgen lekker uitgeslapen maar de zon scheen volop op de camper , eerst even kijken of de eendjes weg waren en ja wel ze waren vertrokken dus om acht uur waren we al gewassen en zaten we aan het ontbijt . maar na de koffie zijn wij vertrokken verder richting zweden ,tot korsor daar een plekje aan de zee opgezocht.

snel een pilsje uit de koeling want het is hier snik heet ,te heet om te vissen ,wij zitten wat in de zon en luieren echt vakantie laat de fietsen nog maar even mooi op de camper staan ,en genieten van de zee en de mensen die daar inzwemmen wij in ieder geval niet ,zit vol met kwallen en morgen op naar zweden nog een dikke honderd kilometer te gaandan zijn we bij de grens van zweden ,en gaan zuid zweden verkennen .

Ik had vandaag iets te veel sambal door de ui gedaan zij riemie

was te scherp ,morgen maar weer alleen wat zout er in doen ander kost het wel zeer veel wijn .

was vandaag zeer warm  30 graden en wind stil

Dag 3

Alweer een schitterende dag de zon is hier om 7 uur al volop  maar wij gaan nog een stukje verder op naar zweden, al is het hier een heel mooi plekje ,maar wij willen meer van deze aardbol verkennen. Dus na de koffie vertrekken we weer .

wij gaan over de tolbrug via Malmo  naar Trelleborg waar we op een camperplek gaan staan ,het is hier op en aan rijden van campers ,ze komen of gaan met de boot ,naar of van Duitsland.

Wij maken hier een mooie wandeling even bij de veerboten zien, langs de zee maar wat ons hier echt opvalt dat je de zee hier goed ruikt en dat is hier niet echt fris  zeg maar gewoon het stinkt hier,maar we staan op een mooi plekje en een koud pilsje gaat er wel in ,en waar kun je nog meer informatie krijgen als hier de één heeft de vakantie er op te zitten en de ander gaat nog ,dus even met de mensen hier wat gesprekken voeren over zweden, en je weet gelijk meer en waar je het beste naar toe kunt gaan ,en nu weten wij dat we morgen gelijk naar de oostkust gaan dus morgen niet te laat hier weg want het word morgen weer een warme dag zeggen ze tenminste .

Vandaag 28 graden  met iets meer wind dan gisteren .

Dag 4

Vanmorgen vroeg op en om zeven uur reden wij al richting ÖLAND een groot schier eiland aan de oostkust .onder weg wel de toeristische route gereden mooi langs de kust ,en onderweg koffie gedronken en lekker gegeten ,en om twee uur waren we weer te plek in BORGHOLM en warempel weer aan het water hoe is het toch mogelijk ????? dus eerst een biertje en daarna de fietsen van het rek, en wij dus  op de fiets de boel hier verkennen,  het is een schitterend eiland  maar wel zeer toeristisch,morgen gaan we Borgholm te voet bekijken ,want in de drukte in de winkelstraat wel je niet met de fiets lopen .en het is vlak bij de haven waar wij staan ,en er zijn zat terrasjes waar je wat kunt eten en drinken voor een redelijk prijsje .

Na het eten maar te voet het stadje in want wij horden er allemaal muziek,dus word je wel nieuwsgierig wat het is ,nauw de eerste die we vonden was treur muziek  daar liepen de terrasjes ook leeg van  maar midden in de stad was het veel beter daar stonden honderden mensen mee te zingen ,wij niet hoor anders wel maar we kunnen geen woord Zweeds en het was een Zweedse band black jack genaamd was er oergezellig,

en de eet tenten bleven nog lang open net als de winkels ,nou dat doen ze bij ons niet ,te veel kans op plundering van de winkels ,wat gaat het hier dan gemoedelijk we konden nog lang buiten zitten ,het blijft hier al een stuk langer licht dan bij ons in Nederland .

Het weer is vandaag iets koeler dan gisteren er is zo nu en dan een wolkje voor de zon maar toch nog 26 graden vandaag .

Dag 5

Was er weer vroeg uit vanmorgen ,eerst maar even poedelen en dan koffie zetten en  het eten klaarmaken, riemie licht nog lekker te slapen ,maar om zeven uur komt ze er toch uit voor het ontbijt. Het was al zeer mooi weer en wij gaan dan ook gelijk na het ontbijt weg ,naar het plaatsje Sandvik,het is maar 30 kilometer vandaag rijden ,dus zijn wij om 9 uur al weer te plek, om een ander stukje van zweden te verkennen ,maar eerst koffie en om 11 uur ons biertje ,waarna we een lange wandeling maken langs het strand .

het is hier schitterend mooi en veel rustiger dan in Borgholm.

Na de wandeling eerst maar even rustig bij de camper van het mooie weer genieten .

Dag 6

Vanmorgen na de koffie zijn wij weer gaan rijden ,op naar de punt van het eiland .

Het was maar een halfuurtje hier vandaan dus zaten we weer snel aan de zee in de zon het was een mooi rustig plekje ,we wilden vandaag de zon onderzien gaan in de zee en daar leek dit een ideaal plekje voor te zijn dachten wij.

Het is vandaag toch een vreemde dag voor ons ,als we thuis waren hadden we een goede kennis naar zijn laatste rustplaats moeten brengen ,hij stierf op de dag dat wij zijn vertrokken ,maar we hebben hier op dit mooie rustige plekje mee geleefd met de familie ,en op onze manier hem herdacht .

Voor de rest is er over deze dag weinig te vertellen alleen dat het schitterend weer was.

en dat de zon hier heel mooi de zee in zakte .

Was vandaag 28 gr in de schaduw

Dag 7

vanmorgen was ik weer vroeg uit bed het weer was geweldig dus na de koffie gaan wij weer verder ,moeten vandaag weer een camperplekje zien te vinden ,want het water raakt op en de wc moet geleegd worden dus zal het vandaag wel weer een iets drukker plekje worden .

wij zijn naar de oost kust van het eiland gereden ,maar er nog sneller vandaan gegaan ,er hing een onaangename lucht ,daar om wonen de mensen er ook minstens een kilometer bij vandaan.

Na nog wat zoeken en geen mooi plek weten te vinden zijn we maar van het eiland vertrokken op naar de zuidkust van zweden ,en na een dag door bossen en langs meren zijn gereden ,

zijn we aangekomen aan de zuidkust ,gaan we morgen wel verder verkennen vandaag doen we niets meer .

En na wat versnaperingukjes zijn we te bed gegaan .

Was vandaag een bewolkte dag  mar wel 26 graden  en een paar spatjes regen

Dag 8

Vanmorgen vroeg op ,wij doen het rustig aan het lijkt een bewolkte dag te worden na de koffie vertrekken we weer het is ons hier weer druk genoeg geweest ,gisteren avond was er hier een groot feest met muziek dat hoort er hier bij in zweden ,maar voor de vijftig+++  onder ons was het toch iets te veel van het mooie ,maar gezellig was het in ieder geval wel .

Maar wij hebben maar besloten om terug te keren naar Denemarken,en daar even naar onze bekende forellen plek te gaan ,daar is riemie nog nooit geweest en die wil wel eens zien waar wij altijd heengaan ,dus op naar Denemarken wij hadden nog wat Zweeds geld maar daar konden we mooi de tol brug van betalen volgens ons moest er tien euro bij ,dus gingen wij nu naar de baan van contant betalen ,en er zat een zeer vriendelijke vrouw achter het loket ,ze vroeg hoe groot de camper was ik zei zes Meyer en gaf haar het geld en ze bekkek het ,ik dacht ze wil geen euro’s want dat gaf ze me gelijk terug maar tot mijn verbazing kreeg ik ook nog Zweeds geld terug,

Wat bleek we hoeven maar €40 te betalen en de heen reis was het €80,

Dus voortaan maar naar de baan om contant te betalen

Maar we zijn gelijk naar de camping gegaan en daar was het weer schitterend weer ,dus stoelen en tafel naar buiten en een pilsje en genieten van de dag ,

Was vandaag eerst bewolkt en daar na alleen maar zon  28 gr in de schaduw .

Dag 9

Laat uit bed vanmorgen tenminste voor mijn doen het was 7 uur voor ik mijn bed uit kwam .

Gelijk maar even te vissen want wij wilden vandaag forel eten ,om 8.30 uur riep riemie mij om te ontbijten ,en na het ontbijt ,ging ik weer vissen want ik had nog niets gevongen  ,maar het was gelijk raak een mooie forel dus het eten was binnen ,en kon ik om 11 uur mijn pilsje pakken ,altijd lekker voor het eten even een borreltje of een pilsje .

Het was weer schitterend weer dus voor de camper maar vis bakken,en het smaakte weer heerlijk .

Na eten ging ik de douche in ,en toen ik terug kwam zat riemie stom verbaast onder de luivel van de camper ,er was net een windhoos   langs de camper gegaan op nog geen 30 meter afstand ,en er stond een picknick tafel die was de lucht in gegaan en op de kop in de vijver gewaaid.

Zoiets had ze nog nooit gezien was een mooi gezicht geweest ,maar gelukkig voor ons ging was net naast ons gebuurt .

Voor de rest van de middag lekker geluierd voor de camper en genoten van alles om ons heen en vooral van het mooie weer ,en de versnaperingukjes.

Was vandaag mooi zonnig weer en geen wind op die windhoos na ,maar daar heb ik niets van mee gekregen ,(stond onder de douche toen die er was ) vandaag 28 gr

Dag 10

Het is alweer dinsdag 30 juli ,wat gaat de tijd toch snel als je vakantie hebt .

Maar toen ik vanmorgen nog op bed lag en naar buiten keek (het was 6 uur )was het hellemaal bewolkt en dat was nog niet eerder gebeurt deze vakantie. maar niet getreurd koud was het niet .en vandaag gaan we weer ergens anders heen we zien wel waar we terecht komen .

Maar eerst nog even de douche in ,en dan ons ontbijt met pruttel koffie wij hebben de tijd .

Na de koffie zijn wij vertrokken onderweg even op de tom tom  gekeken  of er nog een attractie in de buurt was en daar kwam een kasteel uit klik hier dus daar maar naar toe,

het was Kasteel Egeskov.

En wat bleek nu het was een heel park waar van alles was ,een museum met moters   en brommers   en oude auto’s en er waren nog wat oude vecht vliegtuigen ,het was echt de moeite waard .

En het weer was ook schitterend de zon was er weer volop bij  toen wij in het kasteel waren was het er snik heet voor al op de bovenste verdieping ,maar het mooi om te zien hoe het er vroeger aan toe ging met de jacht ,en hoe de mensen hier woonden.

Na  het park weer te hebben verlaten zijn wij weer op ons vertrouwde plekje in de haven van fredericia gaan staan en hebben daar de rest van de dag van de zon en de zee genoten.

Vandaag 29 gr en eerst bewolkt later volop zon .

Dag 11

De dag begint goed als ik waker word schijnt de zon al volop de camper en is het nog geen zes uur ,dus er maar gelijk uit ,en water voor de koffie op zetten en me maar snel wassen .vandaag maar weer eens de fietsen van het rek af halen, en na de koffie maar eens op de fiets de boel hier verkennen .

Wij fietsen langs de haven en er staan wel 40 man te vissen dus maar even kijken of ze wat vangen .

Ze vangen hier van alle soorten vis van haring en makreel  bot en schar geep ,dus hier vandaag ook maar eens proberen om wat te vangen ,maar eerst verder op de fiets ,en wat blijkt ze zien ons hier allemaal na wij fietsen ze ook allemaal voorbij ,ze zijn hier nog niet zoveel elektrische fietsen gewent Maar ik kan je zeggen wij willen er niet meer zonder ,en vooral hier niet  in het land van de heuvels.

Maar na het eten ook de hengel gepakt en naar de haven ,maar de vissers waren er nietmeer bij grote getallen aanwezig, het water was aan het afgaan dus de vis was er ook niet meer in grote getallen. Maar ik stond net te vissen werd de lucht boven mij zwart ,dus snel inpakken en op de fiets naar de camper ,maar te laat tot de onderbroek toe nat ,één bui in de vakantie en die tref ik ,maar de korte broek en het T-shirt waren snel weer droog want het was een bui van een uurtje ,en daarna weer volop zon .maar ik zie morgen vroeg wel weer om een geep te vangen .

Vandaag mooi weer met een bui van een uur maar wel 26 graden vandaag en veel zon

Dag 12

Hiep hiep hoera onze dochter grietje is jarig

Gefeliciteerd met je 5e verjaardag!

Zoals gezegd vroeg te vissen ,hengel gepakt om 7 uur en op naar de haven ,het zat er al weer vol met vissers .maar ik vond nog een plekje en na de derdeworp had ik al een mooie geep te pakken ,dus toen wat dieper vissen om nog een makreel te vangen en na een half uur was die ook binnen ,dus weer op naar de camper want om 8 uur was het ontbijt klaar zei riemie en dat wel ik ook niet missen en wij hebben voor vandaag weer vis zat ,er zijn er hier mensen bij die het voor hun beroep doen want ze nemen alles mee en hebben een ton vol vis ,ik zie vandaag nog wel eens eerst deze maar in de pan .

Als ik weer bij de camper ben  kunnen we gelijk ontbijten daarna gooi ik mijn hengel maar even bij de camper uit ,en wat krijg ik er aan een meeuw ,dus dat kost een dobber want het snoer gaat natuurlijk stuk .na de koffie eerst grietje bellen want zij word vandaag 32 jaar.

En het mooie weer van vanmorgen is opeens weg en het word bewolkt ,dan maar even in de camper de route uit zoeken die wij morgen weer gaan maken want vandaag hier nog in fredericia en dan vertrekken wij morgen na de koffie weer .het bleef miezerig regenen tot 3 uur ,daarna werd het droog en tegen de avond kwam de zon weer tevoorschijn  ,en de bruinvissen zwommen 20 meter bij de camper vandaan wat een pracht gezicht is dat ,maar zet ze maar eens op de foto dat valt af,en er waren wel een stuk of zes bij elkaar.

Vandaag eerst mooi weer daarna miezerig en daar na weer mooi met zon  22 gr

Dag 13

Vandaag weer een vertrekdag wij verlaten mijn geliefde Scandinavië en gaan  op naar pion in Duitsland .al licht het maar net buiten Denemarken, maar de laatste week gaan wij nog een stukje van Duitsland verkennen .

smorgens vroeg uitzicht uit de camper

Wij zijn eerst naar plion gegaan en daar in de schaduw gezeten ,want het is veel te warm voor een blanke ,heb daar ook nog een broodje haring, en wat friet weten te bemachtigen maar om een uur of vijf zijn we weer vertrokken , daar na nog een plekje aan stover strand gevonden maar verder niets gedaan vandaag snik heet .

Vandaag veel te warm 38 graden en geen wind .

Dag 14

We werden vanmorgen wakker en de zon scheen al vol op de camper zal wel weer een hete dag worden .maar snel koffie zetten en wat eten ,want wij vertrekken weer op naar het sauerland.                                                              Maar dat is nog een hele rit dus zal wel in twee dagen worden als het zo heet word als gisteren hebben we weer snel genoeg van het rijden ,en zoeken we weer een mooi plekje in de schaduw op en het liefst ook nog aan het water .

Maar wij rijden vandaag toch het  sauerland in ,na onderweg koffie te hebben gedronken en gegeten de winkel nog even aangedaan riemie haar bier was op en wel we vonden iets dat er op leek er zat tenminste ook twee procent alcohol in en citroen .

Daarna vonden we een heel mooi plekje in Hardegsen met zeeeeer nette douche en wc gelegenheid.

Daar hebben wij nog even de barbecue  aangehad en heerlijk gegeten.

en we hebben hier ook weer eens internet dus de website even bij werken ,morgen blijven wij hier ook nog ,de boel hier verkennen  weet niet of er wel te fietsen valt hier

was vandaag schitterend weer  niet te heet maar wel 26 graden

Dag 15

Vandaag alweer twee weken weg ,en al weer heel veel gezien ,het is hier schitterend weer ,en dat om 8 uur al ,maar we staan in een dorpje en de klokken luiden de hele morgen al ,zal wel een welkoms roep zijn voor de kerken hier ,om ons gaan ze maar snel beginnen word het weer rustig om ons heen .wij blijven vandaag hier in Hardegsen en morgen gaan wij weer een honderd km verder ,er valt hier in ieder geval niet te fietsen dus gaan we maar een stukje lopend de boel verkennen en straks om 11 uur mijn versnaperingetje pakken maar wat wij hier zien zijn allemaal ezels zowat bij elke winkel en op elke hoek van de straat zal wel een betekening hebben.

.s’avonds nog even sport gezien en wel ja Heerenveen won van AZ  .

Was weer een warme dag vandaag 39 gr.

Dag 16

Vanmorgen stond ik al vroeg onder de douche  en om 8 uur waren wij al weer vertrokken op naar Naumburg waar onze kinderen en  kleinkinderen waren. Maar net een kilometer voor wij te plek waren eerst koffie brinken ,ander komt daar niets meer van terecht,na de koffie reden we naar de camping en na ons ingeschreven te hebben konden wij een plekje op zoeken ,en terwijl wij om een plekje zochten zagen de kinderen ons al ,dus eerst even knuffelen en toen een plekje voor één nacht uitgezocht .mooi op het hoogste plek van de camping .

Toen het dorp in op zoek naar een winkel om de camper weer te vullen ,en wel ja ook gelijk maar vlees voor de barbecue mee genomen voor van middag kunnen we even gezellig met elkaar zitten barbecueën .want wij zijn van plan om morgen weer een stukje dichter naar huis te rijden .

Was vandaag weer snik heet 32 gr

Dag 17

Vandaag weer een stukje verder rijden ,en morgen weer op een ander plekje waker worden.

Want wat is er nu mooier dan telkens in de vakantie op een ander mooi plekje waker worden .

maar eerst even afscheid nemen van kinderen en kleinkinderen, en dan op naar willingen een mooi wintersport dorp,en dat klopte een pracht camperplek,

en een schitterende plek om te fietsen of te wandelen,en wij kozen dit keer voor het wandelen,en dat had niet gemoeten, want mijn kuiten voelde ik op het laatst bij iedere stap die ik deed ,maar het was schitterend weer ,en zo nu en dan was er wel een bankje waar je even uit kon rusten .

maar als je als camperraar hier in het sauerland bent, raad ik je aan deze camperplek  aan te doen .je kunt hier met de kabelbaan omhoog ,de ijshal was open

en nog een groot zwembad ,voor moeders de vrouw een mooie winkelstraat. voor vader zat terrasjes dus wat wil je nog meer ?? rust natuurlijk en dat is hier op de camperplek voldoende, Waar wij na de wandeling en het eten ook mooi gebruik van hebben gemaakt .

Maar om 6 uur kregen wij een onweer bui dus snel de stoelen naar binnen ,en wij natuurlijk ook .maar daarna was het weer een mooie avond .maar de brandweer moest nog wel een bermbrandje blussen .

Was vandaag wederom een schitterende dag   waar de temp weer naar de 30 graden trok en om

6 uur s’avonds  een onweer buitje die 15 minuten duurde.

Dag 18

Toen ik vanmorgen uit bed kwam was het zwaar bewolkt ,dus eerst maar koffie en een ontbijt.

Daarna de camper verschonen en om 9.30 uur reden wij uit willingen vandaan ,de regen viel bij bakken uit de hemel ,dus maar rustig aan op naar Nederland we wilden naar Arnhem ,maar zo nu en dan een stop voor een bak koffie en een broodje ,maar het bleef maar regenen ,en de buiten temperatuur ging maar niet boven de 16 graden ,dus in Arnhem aangekomen maar besloten om door te rijden naar huis we hadden mooi weer gehad ,en dit weer wilden wij niet bij de vakantie dus zit de vakantie er twee dagen eerder op ,om 17.30  uur waren wij thuis .waar de bloemen tuin er prachtig voor stond ,heeft onze dochter zeer goed opgepast.

Dit was een vakantie die ondanks dat wij naar het noorden gingen zeer warm was .

En deze vakantie heeft ons geleerd dat wij niet echt van zuid zweden houden al zijn er wel hele mooie stukken bij ,maar ja daar is het weer heel druk ,en het binnen land is niets voor ons te veel bos en meren ,met ontzettend veel muggen .maar als je eenmaal in Noorwegen bent geweest ben je ook wel zeer verwent ,maar wij gaan de volgende keer als wij weer naar Scandinavië gaan weer naar Noorwegen en gebruiken zweden als doorreis om in Noorwegen te komen.

Maar wij hebben weer veel gezien deze vakantie en heel veel genoten