vansnes.jpg                       2019 op naar het noorden

6 maart

Zo de winter ligt weer achter ons de kievieten hebben de eerste eieren al weer gelegd ,dus werd het tijd om even na te denken wat gaan wij doen met onze vier weken vakantie ,  want wij hebben voor het eerst vier weken ,,was anders  altijd maar drie ,en ja als je eenmaal een overtocht hebt geboekt krijg je altijd wel weer een mailtje met aanbiedingen ,,zo ook nu weer op 5 maart ,,dus ik maar even zien hoe duur het nu is en dat viel mij mee ,even overleg met mijn vrouw en wel ja gelijk maar een veerboot geregeld van Rostock naar Trelleborg ,

op dinsdag 9 juli vertrek 13.45 uur want vorig jaar zijn wij met de nachtboot gegaan en dat is ons slecht bevallen ,en vroeg boeking is goedkoop wij hebben nu betaald voor,, camper en twee personen  camper 6.50 lang 3.30 hoog €69,50

geboekt bij Direct Ferries en wij gaan met de TT LINE .

op naar het noorden nu nog uitzoeken waar naar toe maar wij hebben de tijd nog om dat te doen .

14 juni

nog een week of drie dan gaan wij alweer naar Scandinavië ,,maar hopen dat het weer wat beter word .is nu bagger met het weer ,maar het weer zal ons niet tegen houden om naar Scandinavisch te gaan . wij zijn aan het uittesten met eten om mee te nemen ,aardappelpuree mengen met potje hak boerenkool. pannenkoekmeel in fles .want wij zijn van plan om zoveel mogelijk in het wild te staan en te genieten van de natuur  ,dus moeten wij genoeg proviand mee .

17 juni zeerwarm.png

Dalarna in Midden-Zweden lijkt ons wel wat,,, wie weet

de hoogste waterval van zweden even bekijken dan .Zweden-Fulufjallet-Njupeskar-1-1024x678.jpg

maar alles hangt van het weer af natuurlijk plannen moet je hebben ,maar veranderen moet ook kunnen

Zo het lijkt mooi weer te worden in Scandinavië de camper is geladen ,,morgen heb ik nog een wedstrijd palingroken en zondag op weg naar het noorden .even een afspraak met Otto gemaakt hij had wat te weinig medicijnen mee dus breng ik hem die zondag in sittensen dat is vlak voor Hamburg ,kunnen wij ook even bij praten hij heeft nog een dikke week dan moet hij thuis zijn voor oog operatie , wij moeten dinsdag in Rostock zijn dus alle tijd .

vakantie

zondag 7-7 2019

OM 8.15.UUR. ZIJN WIJ VAN HUIS GEGAAN ,WAS ZEER RUSTIG ONDERWEG EN NA EEN KOFFIE STOP,WAAR WIJ OOK NOG EVEN EEN POOL HEBBEN GEHOLPEN DIE ZIJN ACCU LEEG HAD START KABELS ,ZIJN WIJ VERDER GEREDEN NAAR SITTENSEN NOG VOOR HAMBURG NKC SITECODE 57553...WAAR WIJ OTTO EN DURKJE ZOUDEN ONTMOETEN HIJ HAD WAT MEDICIJNEN TE WIJNID MEE GENOMEN ,,,,

en wij hebben even mooi bijgepraat en heerlijk gegeten otto patat bakken en ik de kippen in de kobb was heerlijk ,,verder nog even gewandeld  is een mooi plekje hier ,en de dames nog even zien voetballen maar wel verloren met 2_0

Horster Mühle

Hier sta je met je camper op 50 meter afstand van ,,

Deze goed bewaard gebleven en nog steeds volledig actieve watermolen in Maschen-Horst is een populaire ontmoetingsplaats voor gezinnen, fietsers, kanoërs en wandelaars. En camperaars parkeerplek is er pal naast.

Gelegen direct aan de Seeve, heeft het kabbelen van het water een kalmerend effect op elke bezoeker.

De molen is van het jaar 1529, misschien ouder; het is eigendom van de familie Schmanns, die het restaurant "Zur Horster Mühle" met veel zorg en aandacht beheert.

Bezoekers uit alle richtingen komen naar de regelmatig gehouden evenementen met eersteklas livemuziek.

Vanuit de moderne wintertuin kunnen bezoekers ontspannen met een uitstekend zicht op het oude samenspel met water

Morgen gaan wij op naar rostock, waar wij dinsdag op de boot gaan .

Maandag 8-7

Vanmorgen na de koffie vertrokken en naar rostock gereden op camperplek vlak bij de boot sitecode nkc 54133 het is een gratis plek aan het water .wij waren de eersten maar het werd steeds voller ,zijn hier wel vaker geweest dan stond het op de avond ook vol

Hier nog rustig in rostock

,wij doen het rustig aan en gaan morgen met de boot van 13.45

En rostock is nog een vrij grote stad en ik hou niet van steden

Rostock is een grote havenstad aan de Oostzee en ligt in de voormalige DDR. De stad is gebouwd op beide oevers van de monding van de rivier de Warnow. De zeehaven van Rostock werd pas na de Tweede Wereldoorlog aangelegd en was de grootste haven van Oost-Duitsland. Rostock heeft sinds 1218 stadsrechten, maar wordt al in geschriften uit 1160 genoemd. In de middeleeuwen was het een rijke Hanzestad. De stad kon zich een universiteit veroorloven en stichtte in 1419 de eerste universiteitvan Noord-Europa  ,,,,Een groot deel van de binnenstad van Rostock werd in de Tweede Wereldoorlog verwoest, maar hele stukken zijn na de oorlog weer opgebouwd. Centraal in de oude binnenstad staat de Marienkirche. Een gigantisch grote en vooral hoge kerk. De toren biedt een fantastisch uitzicht over de stad. Rostock heeft nog een stuk oude stadsmuur en onderdeel daarvan is de Kröpeliner Tor, een stadspoort met maar liefst zes verdiepingen. Inmiddels is de poort in gebruik als museum.

Werd vrij druk in de avond ui

En ze gaan morgen alle maal op de boot .

Dinsdag 9-7

Na een goede nachtrust gaan wij om 8 uur aan het ontbijt ,,en doen het vanmorgen maar rustig aan wij moeten om een uur of 12 op naar de boot is maar een 3km hier vandaan ,de helft van wat hier vannacht stond is al weg om 6 uur ,gaan op boot van 8 uur ,wij hebben alle tijd . Maar om 12 uur gaan wij die kant uit ,en staan in de rij en om even na 13 uur staan wij op de boot20190709_191307.jpg

,en om 19,30 konden wij er weer af ,,en na 4 km hadden we al een plekje voor de nacht nkc site code 69958 .....P_20190709_212426.jpg

Woensdag 10-7

Vanmorgen lekker uitgeslapen en na de koffie vertrokken naar de oostkust via ystad naar simrishamn van daar naar Kivit

Kivik is een dorp gelegen aan de oostkust van Skåne län de zuidelijkste provincie van Zweden in de gemeente Simrishamn. Het dorp heeft 1013 inwoners. Het stuk van Skåne waar het dorp ligt heet Österlen. In Kivik is een 3000 jaar oud koningsgraf uit de bronstijd te vinden...

Ingang van het graf.

Maar wij vonden een mooi plekje aan zee. N55'41.742' e14'12.822'

Waar wij mooi in de zon zaten en in één keer werd het bewolkt ,maar 10 minnuten er na was het weer schitterend .

Morgen zien wij wel weer wat we doen .misschien nog een dagje hier .

Donderdag 11-7

Opstaan met schitterend weer wat wil de mens nog meer .

Om 7 uur pruttelt de koffie al ,

En scheen de zon al volop dus maar even de zee in in plaats van een douche ,wij maken er vandaag maar een luie dag van een beetje bij kleuren want het is stralend mooi zonig weer ,,

Wel had ik nog wat te verhelpen in de camper de waterpom bleef draaien was een slang los ,na dat dit verholpen was liep ik maar weer even de zee in ,en nu is zweden groot maar in zee liep ik tegen bekenden aan ,zij komen uit de triemen vlak bij ons vandaan ,nog oude klanten van mij kochten altijd vis bij mij ,nog even bij geklets bij de camper zij stonden op de camping 1500 meter hier vandaan.

Maar het was vandaag een warme dag ,

morgen gaan wij dit mooie plekje weer verlaten ,wij moeten de cassette van de wc legen nu hebben wij er gelukkig twee maar één is al vol ,en vuil water moeten wij kwijt en schoon er weer in ,maar wij vinden vast wel weer een mooi plekje.

vrijdag  12-7

Smorgens vroeg ,,belooft weer een mooie dag te worden .

Wij zijn na de koffie vertrokken en door het glooiende landschap en langs de vele meren gereden

En zijn aanbeland in Gislaved en daar de camper weer van de nodige proviand voorzien zodat wij er weer even tegen aan kunnen

Wij zijn van plan om morgen naar het vanermeer te gaan . Het Vänermeer (Zweeds: Vänern) is met een oppervlakte van 5655 km² het grootste meer van Zweden en het op twee na grootste meer van Europa. Ter vergelijking, de Zuiderzee was ongeveer 5900 km² en het huidige IJsselmeer is ongeveer 1100 km Maar wij zien het morgen wel wij blijven vannacht hier maar staan .

zaterdag 13-7

Al vroeg.op moet even wennen het wordt haast niet meer nacht hier .dus maar even gedoucht en een wandeling gemaakt riemie lag nog te bed .Maar om 7 uur zat ik  al aan de koffie en stond riemie onder de douche .strak gaan wij verder omhoog nar het grootste meer van Zweden ,,na een mooie rit langs de vele meren zijn wij aanbeland in vanersborg nkc sitecode 60021.

Mooi plekje aan het meer hier blijven wij tot maandag denk ik wil morgen de F1 zien en ontvangst is hier goed ..

Even een wandeling gemaakt de bomen groeien hier op de rotsen maar met wat hardewind vallen ze ook als dominee stenen om denk ik ,maar er staan nog heel wat overeind.P_20190713_180741.jpg

Maar er liggen ook genoeg om .

Maar wat een mooie kuststrook hier

Het grootste meer van zweden.wat staan wij hier weer mooi ,kwam nog al een camper naast ons staan die gelijk een aggregaat pakte en aan deed wat een herie gaf dat en om 10 in de avond war volgens mij een aggregaat uit de tweede wereldoorlog ,maar nadat onze buurman hem had aangesproken deed hij hem uit en vertrok ook weer ,je snapt het niet een camper voor pluminnus 50000 en een aggregaat voor 50 ero.,maar voor de rest was het heel stil vannacht.

Zondag 14-7

Alweer een week onderweg en tot nu toe mooi weer ,zo ook nu al weer wij moeten nog wel eventjes voor de camper zitten  aan de koffie om in de zon te zitten ,P_20190714_095131.jpg

Maar onze buurtjes uit Sneek hebben de zon al te pakken ,het belooft een mooie dag te worden riemie heeft de was al aan de lijn

En vanmiddag Max Verstappen nog even zien .

Maandag 15 -7

Vandaag weer een vertrekdag wij gaan weer een klein stukje omhoog .weten nog moet waar wij belanden maar na de koffie starten wij weer om meer van dit mooie land te zien .

Wij rijden mooi langs het van een meer omhoog ,en hóe hoger wij komen hóe ruiger het landschap wordt ,nu weten wij als de diesel tank half vol is dan moet je tanken in zweden ,maar bij de tank die wij tegen kwamen zat hij er nog boven de helft dus dan maar een tank verder ,en zo gingen wij verder omhoog ,wat een schitterende natuur hier ,riemie wil graag een paardje mee naar huis ,maar nu weten wij dat de meeste gewoon uit china komen ,dus dat wil ze niet ,dan maar naar de fabriek waar ze gemaakt worden ,bij Niels olsson Dalahastar in Nusnas ,maar dat is nog een mooi stuk rijden ,maar dat is niet erg hier ,want in deze natuur en pracht omgeving te rijden is gewoon schitterend.maar onze tank ging wel snel leeg er maar een tankstation nog nergens te be kennen .zal wel goed komen hopen wij wij gaan langs mooie meren.

En er zijn ook waar het kerkhof tegen aanstaat maar ze liggen echt tegen het meer aan hier in de natuur en keurig onder houden

Na dat wij zo door het mooie landschap verdergaan komen wij in nota aan ,en het eerste tankstation is voor ons hij was leeg dus weer wat geleerd bij twijfel voor dat hij half leeg is tanken ,

Van mora was het nog maar een stukje naar Nusas het paardje fabriek ,

en dat is ook onze stop voor vannacht er is daar een kampeerplaats waar je gratis mag staan .

Dinsdag 16-7

Wij werden waker en het regende .maar dat is nu iets wat wij liever niet willen ,maar zien waar deze dag ons heen brengt eerst koffie en ontbijt.

Riemie wilde toch nog even schoppen hier dat wordt nog een eeland opener en nog een trol  .daarna zijn wij vertrokken op naar de hoogste waterval van zweden ,,maar dat viel ons af niet de waterval want die hebben wij niet gezien ,zo druk was het daar dat was geen wandelden geworden maar schoffelen ,,en dat is nu net niets voor ons ,dus maar terug gereden en de weg vervolgt naar Noorwegen.

Onderweg nog twee keer rendieren op de weg gezien ,maar voor we er erg in hadden waren wij in Noorwegen waar de natuur gelijk veranderd

en wij zijn van plan om in noorwegen weer naar het zuiden te rijden ,en wat is het hier toch weer mooi .wij overnachten op een naast de weg  open plek op gerevel zoals je ze veel ziet hier .

En het bleef nog heel lang mooi weer wij hebben bij een picknick taggen gegeten .

En nog tot laat in de avond genoten van de zon .

Woensdag 17-7

Wat is het mooi wakker worden met de zon op de camper ,en toen wij op bed gingen was hij ook nog aanwezig.het is dan ook niet donker geweest vannacht.

Maar om 5 uur waren wij dan ook al weer wakker ,dat betekent ook vroeg aan het ontbijt en aan de koffie ,wij gaan vandaag weer een stukje zakken waar wij belanden ???

Wij zijn langzaam weer aan het zakken maar wat is het hier ook mooi ,wel heel anders dan het fjorden gebied ,maar als je dat al een paar keer gezien hebt wil je ook wel eens weer wat anders zien .

Nu moet ik wel zegen dat ik het fjorden gebied mooier vind ,maar het is hier ook indrukwekkend mooi ,wij zaken tot net boven Oslo tegen de grens van zweden aan ,morgen gaan wij richting Fredrikstad.of wij zover komen zien wij wel met dit mooie weer willen wij niet lang rijden ,en de weersverwachting is goed voor de regio Göteborg langs de kust .

Donderdag 18-7

Vanmorgen hebben wij ons onbewust uitgeslapen was 8.30 uur voor ik wakker werd ,dus koffie gezet, en mij zelf even gewassen, Riemie met het ontbijt bezig ,en om half elf waren wij weer vertrekt klaar .

En zijn over zeer mooie ( nou mooie wegen niet vol gaten )maar wel schitterende omgeving vertrok En naar mysen een plaats met parkeerplek vlak bij het centrum en wij moeten wat boodschapen hebben .

Maar wat weer een mooie dag vandaag schitterend weer .En ook nog een mooi kamperfoelie waar alles gratis was zelfs elektriciteit.P_20190718_180958.jpg

En je kunt hier ook mooie wandelingen maken lang het riviertje.

Vrijdag 19-7

Vanmorgen waren wij vroeg op ,dus de boiler aan voor heet water ,konden wij ons even heerlijk douchen,en na de koffie zijn wij vertrokken op naar de zee.

En wij zijn beland in Skjeberg onder in noorwegen nkc sitecode 68165 pracht plek en gratis (niet verder vertellen ) gekheid maar een pracht plaats waar je ook nog ééns makreel kunt vangen .

Niet te laat aankomen hier .

En je kunt er ook nog mooi wandelen iets verder staat nog een strand tentje ,

Pracht uitzicht  met mooi wandelpad naar strandtent.met speeltuintje voor kleine kinderen .

Wel eerst je watertank vullen en wc leggen zodat je hier even kunt blijven er is verder niets .

Zaterdag 20-7.

Vanmorgen vroeg vissen maar geen succes dan maar weer kip vandaag .

Na het vissen maar koffie gezet Riemie sliep nog en kwam er om half 9 uit  konden wij gelijk aan de koffie met ontbijt.

Wij zijn hier vandaag gebleven hebben een mooie wandeling gemaakt ,en verder in de zon gezeten .

Kregen nog droevig nieuws te horen van weer één die veel te jong is overleden ,

Zondag 21-7

Wij werden waker van de regen die bij bakken uit de lucht viel .Vandaag na de koffie vertrek en wij hier weer vandaan ,

Het eerst maar een kort ritje van een 40 km naar de sluizen in tistedal ,waar wij Jan en les zullen treffen Els is maandag jarig dus dat zullen wij even vieren met zijn vieren .

Maar wij waren nog maar net te plek of er ging al een scheepshoorn dus een boot door de sluis met een hoogte verschil van 28 meter ,mooi om te zien .

Wij hebben ons hier vandaag goed vermaakt en blijven hier morgen ook staan .

Maandag 22-7

Zo vanmorgen vroeg de camper van Jan en Les! voorzien van ballonnen en vlagjes ,en wij hebben er de hele dag een feestje van gemaakt heerlijk gegeten ,kip met patat ,en overdag nog paling op toostje en het nodige aperitiefje,zodat wij savonds goed konden slapen .

23-7

Dinsdag zijn wij weer vertrokken naar zweden langs een zeer mooie route ,naar Arod een parkeerplek aan de kust en Jan en Els zijn meegegaan .En daar hebben wij mooi in de zon gezetente genieten van de stilte om ons heen .En later op de dag nog een zeer mooie wandeling gemaakt ,waar wij de zonsondergang vanaf het strand hebben meegemaakt .P_20190723_213146.jpg

Woensdag 24-7

Na de koffie zijn wij maar weer wat naar het zuiden gereden,naar lerkil een super mooi parkeerplek was voorheen ook nog gratis maar nu betaald wel met wc en water en stroom .voor 150 kroon .Wij zijn onderweg eerst nog bij winkel aan geweest voor de nodige boodschappen ,en wat bbq vlees zodat wij vanmiddag mooi even kunnen barbecuen.want het weer is schitterend ,P_20190724_082657.jpg

25 -7

Vandaag blijven wij hier mooi staan in lerkil een mooier plekje  met dit hete weer aan zee vind je niet zo snel ,dan morgen maar een dubbele rit naar het zuiden rijden.

Wij hebben vandaag nog een wandeling gemaakt ,en voor de rest genoten van de bootjes en de schone natuur hier .lerkil is mooi camperplaats NKC site code 65540..wel voor 12 uur komen anders kans dat het vol is.mooi ondergaanse zon P_20190724_213409-1.jpg

Vrijdag 26-7

Al haast weer drie weken om wat gaat het snel ,maar het is vandaag een vertrek dag dus weer vroeg uit de veeren .Wij gaan vandaag zo het nu staat tot net voor Malmö weer aan zee staan want het wordt weer warm vandaag volgens de weer app.

Wordt een rit van een kleine 250 km normaal iets te ver maar de laatste week is aangebroken dus moeten wij toch wat km maken ,

Onderweg even op een mooi rustig plekje koffie gehad.En toen verder gereden tot Vikhog nkc sitecode 22517 ...

Was een plekje aan de zee waar over dag veel zwemmers komen met dit mooie weer .maar savond hoor je alléén de meeuwen.

Ook nog een mooie wandeling gemaakt hier ,,en weer van een schitterende zonsondergang ondergang genoten .

Zaterdag 27-7

Bij het opstaan was het alweer schitterend weer ,maar eens zien wat de dag ons brengt ,,,,,

Na de koffie zijn wij vertrokken naar Korsor nkc sitecode 6978 met een schitterend uitzicht over zee ,hier nog even door het stadje gewandeld ,waar de grote marineschepen in de haven liggen.

Na de wandeling maar weer van het uitzicht en het mooie weer genoten ,P_20190727_223500.jpg

Avonds was de grote belt brug mooi verlicht .

De omgeving rondom de monding van Korsør Nor in de Grote Belt wordt al lange tijd bewoond. In de tijd van de Vikingen lag hier een oversteekplaats naar het eiland Funen. Ook was er sprake van een handelsplaats. Eind 12e eeuw werd het kasteel Tårnborg gebouwd, waarna er zich ook een stadje ontwikkelde. In de 14e eeuw werd het stadje verplaatst naar een voor schepen gunstiger gelegen locatie, namelijk bij de monding van de nor. Er werd een nieuw kasteel gebouwd, Korsør Slot. In 1425 kreeg Korsør stadsrechten.

Korsør was vooral van belang als oversteekplaats naar Funen, maar speelde ook een rol als doorvoerhaven van landbouwproducten uit het westen van Seeland. Dit leidde tot problemen met naburige steden als Slagelse en Skælskør, die het westen van Seeland ook als hun achterland beschouwden. Korsør werd echter vaak bevoordeeld met privileges, ten koste van vooral Slagelse. In 1661 kreeg Korsør de status van koninklijke stapelplaats. Desondanks bleef de stad klein.

In 1856 kreeg Korsør een spoorwegverbinding. Er kwam een brug naar het ten noorden van de stad gelegen Halsskov, waar er bebouwing ontstond rondom een grote fabriek. In 1883 werd er - eveneens bij Halsskov - een nieuwe veerhaven aangelegd. De industriële ontwikkeling kwam op gang en het inwoneraantal steeg. In Halsskov verschenen nu ook woonhuizen. In het zuiden van de stad werd een vissershaven aangelegd. In 1925 kwam er een nieuwe brug naar Halsskov gereed en werden de havens in dit stadsdeel verder ontwikkeld.

De veerverbinding met Funen had altijd een belangrijke rol gespeeld in de economie van Korsør. Toen eind jaren 90 van de 20e eeuw de brug over de Grote Belt werd geopend, had dit grote gevolgen voor de handel en het transportwezen in de stad. Beide sectoren namen in omvang af.

Tegenwoordig is Korsør een marinebasis voor de Deense vloot.

Zondag 28-7

Alweer drie weken onderweg ,wel mooi dat wij er vier he hebben ,vandaag maar weer een stukje verder op naar fredericia maar onderweg gaan wij eerst nog even naar kasteel egeskov.

Egeskov Slot is een van de best bewaarde Renaissance kastelen in Europa. De oude waterburcht heeft een statige ridderzaal en in de weelderige kasteeltuin liggen een paar duizelingwekkende doolhoven. De huidige bewoners heten je er graag welkom voor een dag vol historie en avontuur. Wil je Egeskov Slot bezoeken tijdens je vakantie? Kijk dan een naar Danland Bogense. Dit vakantiepark ligt aan de noordkust van Funen en is een perfect uitgangspunt voor het maken van uitstapjes naar bijvoorbeeld Egeskov.

Doen in Egeskov Slot

Graaf Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille opent graag de deuren van zijn slot voor je (check vooraf altijd de openingstijden online!). Vol trots tonen hij en zijn medewerkers het gigantische kasteel dat al sinds 1919 eigendom van zijn familie is.

Maar er is meer! Egeskov Slot is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een topattractie vol verrassingen. In het speelbos van Egeskov Slot is een grote speeltuin en kun je de lucht in voor een potje Tree Top Walking. Ook is er  volop ruimte voor een riddertoernooi of een rondje op een Segway. Daarnaast zijn er nog veel meer bijzondere tentoonstellingen en attracties:

• Tentoonstelling van klassieke motoren
  • Tentoonstelling van klassieke auto’s en vliegtuigen
  • Poppententoonstelling
  • Tentoonstelling van historische jurken
  • Titania’s Palace
  • Doolhoven
  • Slotspark

Het was prachtig hier .

En na een paar uurtjes ons hebben vermaakt zijn wij naar fredericia gereden waar wij weer een mooi plekje aan zee vonden om te staan .

Nkc sitecode 40047..

Maandag 29-7

Weer opgestaan met mooi  weer wij gaan vandaag maar lui genieten van de zee hier .

Dinsdag  30-7

Vandaag verlaten wij Scandinavië ,,en gaan nou echt de weg naar thuis in ,,maar wij zoeken een plekje in Duitsland op voor ons nog voor hamburg en dan morgen maar door de elba tunnel..

En wij zijn aanbeland op een schitterende camperplek in schacht audorfaan het water bij een pondje nkc site code 14658 ....prachtig weer en hebben nog een mooi wandeling gemaakt  .

Woensdag 31-7

Vannacht veel regen gehad  .wij zien wel waar de dag ons brengt ,

En dat eerst na een paar stops onderweg ,,de thuis haven twijzelerheide,,,

Wij hebben weer een pracht vakantie gehad veel gezien en weinig  gedaan ,,maar zijn weer tot de conclusie gekomen dat wij Noorwegen het mooiste land vinden wat de natuur aangaat ...