noorwegen 2014

Het mooie land Noorwegen

3 juli 2014

De camper is er klaar voor heeft een grote beurt gehad remolie ook ververst ,wat heel belangrijk is als je de bergen in gaat .

Maar er moet nog een paar weken worden gewerkt,maar de de tijd vliegt voorbij ,dus de plannen waar we willen zien in noorwegen moeten we nu wel maken ,al komt dat meestal toch niet uit ,zal wel op het weer aan komen, mooi weer en een mooi plekje in noorwegen ben je zo weer een paar dagen verder wij willen dit keer wat meer genieten van de rust in de natuur, en wat minder kilometers maken ,dat is tenminste de bedoeling .

een van de vele watervalen die we onderweg zullen zien

Noorwegen 2014                                            Zaterdag 19 juli

Het is vandaag een snikhete dag ,dus rustig aan de camper laden met de laatste benodigdheden,zoals water bootschappen en natuurlijk een paar hengels ,en wat kleren.

Hij moet vanavond start klaar staan om morgen te vertrekken, op naar Noorwegen ,wij zijn van plan om over de bruggen te gaan ,dus via Malmo en dan omhoog  .

Het is 34 gr.

Zondag 20 juli.

Dag 1

De dag begon vroeg om 1 uur ging de wekker af ,en gelijk maar onder de sproeier ,wat het was een warme nacht dus een afkoeling was wel nodig.

De bloemen buiten nog even water geven en koffie maken met wat broodjes voor onderweg. riemie kwam ook onder de sproeier vandaan dus om twee uur reden wij van het erf op naar Noorwegen .het werd een vlotte rit ,zo nu en dan even een stop voor koffie en een broodje ,en natuurlijk de diesel tank bijvullen ,en om 8 uur reden we Denemarken in,waar een vrij strakke wind stond wij wilden eerst in fredericia overnachten ,maar de wind stond er op ,dus maar besloten om verder te rijden ,maar dat liep wel iets uit de hand ,Malmo in zweden was ook zo gepasseerd ,na eerst de twee tol bruggen te hebben genomen  waar ze beiden €50 ,- waren, de eerste trapte er niet in dat wij net onder de 6 meter waren maar bij de tweede brug wel ,dat scheelde €40,- ,daar kun je beter diesel voor kopen .

Na weer zo nu en dan even rust te hebben genomen zijn we maar door gereden tot ljungskile ,een 100 km voor Noorwegen. maar het was inmiddels ook 8 uur ,dus een lange dag achter het stuur ,maar nu zijn we morgen ook zo in Noorwegen ,waar wij het rustig aan willen doen ,en veel willen genieten van al dat moois van Noorwegen te bieden heeft aan natuurschoon .

Het was een warme dag met gemiddeld 28 gr .

Maandag 21 juli

Dag 2

Wat een heerlijke nacht gedraaid ,om 6.30 uur pas wakker en om 7 uur uit het bed gestapt

Riemie sliep uit tot 9 uur ,het weer is schitterend mooi ,dus maar een blokje om te wandelen langs het water. en om half 10 zaten we aan het ontbijt met koffie .

na dat ik de zon weering van de voorruit gehaald had ,heb ik eerst de ruiten schoon gemaakt, altijd beter vooral voor de foto’s die riemie maakt tijdens het rijden .waar na we zijn vertrokken naar Noorwegen na een uurtje rijden waren wij dan ook in Noorwegen .

Dit keer namen wij weer een andere route,die weer schitterend was wat een genot om hier te rijden, rust geen gejaagd achter je aan .

We kwamen in sondre land op een schitterend plekje aan het fjord,

waar we onder de boom een plekje voor de camper vonden en hier nestellen wij ons voor twee dagen ,dan moeten wij weer verder want ik heb hier geen stroom ,al werkt het zonnepaneel hier vol op, het is nu ik dit typ nog 28 gr om 20 uur.

Het was weer een warme dag 30 gr,

Dinsdag 22 juli

Dag 3

Wij zij aan het luilakken ,en doen vandaag niet veel vanmorgen nog een strand wandeling gemaakt maar nu veel te warm hier ,dus in de schaduw van de bomen ,maar wel met een Hollandse nieuwe, en  Amstelbier natuurlijk.

Het is weer een warme dag  met temp van 31 gr in de schaduw

Woensdag 23 juli

Dag 4

Vanmorgen om 6 uur uit bed ,en kon gelijk in mijn korte broek buiten zitten,hoefde verder niets aan .en om 7 uur zaten wij al aan de koffie met ontbijt. Het belooft weer een zeer warme dag te worden ,zitten nu al in de schaduw na de koffie zijn wij vertrokken om een mooie toeristische route te rijden ,uit het boek van de ANWB . zijn via dokka, Aurdal, fagernes ,hegge,randen, otta,in dovre aangekomen .

Maar wat een mooie route was het ,wij zaten in de sneeuw en nog 30 gr. Als het dit weer blijft is het laatste restje sneeuw hier snel weg .En wat een schitterende bergmeren vol met vis hier .

Dit is was een prachtige dag  hier in Noorwegen .Waar ook onze gedachten bij de slachtoffers  van de vliegramp waren .

Morgen gaan wij naar Andalsnes en maar hopen op een iets frisser weer ,want om altijd in de schaduw te vertoeven hoeft voor ons nu ook weer niet.

Vandaag weer 30 gr

Donderdag24 juli

Dag 5

De dag begint al weer met de zon op de camper ,om 6.30 uur is het alweer 23 gr .

Wij zijn gisteren avond nog vertrokken uit Dovre,er was ons te veel gespuis daar, en iedereen vertrok er met de camper ,waarschijnlijk vertrouwden ze de boel hier niet ,dus om maar een rustige nacht te hebben zijn wij ook vertrokken om 22 uur,maar net boven Dovre was alweer een heel leuk plekje aan een riviertje ,waar ook meer campers stonden ,dus om 22.10 stonden we alweer te plek voor een mooie nachtrust .

Wij zaten al weer vroeg aan het ontbijt ,en daarna wilden wij nog wat foto’s maken,want hier was weer een mooi riviertje met een waterval .

Net voor we zouden vertrekken moest riemie nog even naar de wc ,en die was hier ook aanwezig dus dan maar gebruik maken daar van ,maar nee ze kwam kokhalzend terug ,het was nog een echte Noorse wc ,en ja die ruikt ,dus toch maar in de camper op de schone wc .

Na de koffie met ontbijt zijn wij vertrokken richting Andalsnes .

het werd weer een pracht rit en in Andalsnes aan gekomen  even aan de kade gezeten ,maar er was geen cruisschip dan maar even vissen ,en ja wij krijgen vandaag vis .

het was vandaag 26 gr maar er stond wat meer wind hier dus was het aangenamer .

26 g

Vrijdag 25 juli

Dag 6

Toen wij vanmorgen uit de camper stapten lag er een groot cruisschip voor onze camper aangemeerd .Nu hadden we ook weer iets anders te zien ,wat een bedrijvigheit was er ineens ,de terrasjes  werden gelijk in orde gebracht.

De een na de andere touringcar kwam aan rijden ,om die mensen die dat wilden van het schip een tocht over de  trollstigveien te geven ,nu gaan wij straks na het ontbijt en de koffie ook de trollstigveien op  het weer lijkt goed al zal er wel weer wat dampen in die hoge bergen hangen ,maar ja daar kun je toch niets aan doen .

Dus  na de koffie ingepakt het weer lijkt goed dus gingen wij de strijd maar aan ,en als de duivel er mee speelt op nog geen 200 meter hoogte begint het te regenen tenminste het werd nat op de voorruit ,en de wolken hingen laag in de bergen .dus gelijk maar een parkeerplaats opgezocht en rust genomen ,wachten op beter zicht .wat zo nu en dan ook het geval was .maar na een uurtje of twee ineens goed zicht dus starten met die handel ,en wij hebben deze berg al twee keer eerder gereden ,maar alle twee keer met minimaal zicht,daar om stond hij ook weer op onze lijst ,en wat een geluk hebben we dit keer schitterend en nog eens schitterend .met geen foto of pen uit te leggen dit moet je zelf meemaken .

Na de klim met veel uitstapjes en een honderd foto’s kwam de afdaling

Die ook super mooi was ,gingen we met de veerboot over ,om ons voor twee dagen in geiranger te nestellen .het weer is schitterend onder aan de berg dus de kleren hoven we nog niet uit de kast te halen ,het blijft tot nog toe korte broek weer zonder hemd of bloesje voor mij tenminste

27 gr onder bij het fjord in geiranger.

Zaterdag 26 juli

Dag 7

Vandaag lekker uitgeslapen was zeer stil hier toen ik waker werd om 7.30 uur ,hoorde ik alleen de waterval en met dat geluid was ik ook in slaapgevallen .na de koffie de camper nog verplaatst ,nu staan we zowat met de voorwielen in het fjord ,een schitterende plek .Kunnen we van uit de luie stoel de boel hier mooi bekijken ,Verder werd het vandaag een niets doen dag, nou ja wel even langs de souvenirs winkeltjes,en in de late middag even vliegvissen maar de zalms vlogen mij om de oren maar geen beet te krijgen. Dan maar weer naar riemie om wat eten ,wat goed smakte macaroni was het vandaag .

Vandaag half bewolkt maar ook veel zon maar door de hoge bergen kwam hij niet echt op de camper

Vandaag 27 gr

Zondag 27 juli

Dag 8

Wat gaat een week snel om als je aan het genieten bent ,vanmorgen waren we weer vroeg wakker ,dan ook maar gelijk naar de douche en daarna aan het ontbijt met koffie ,de rest van de koffie in de kan ,want wij gaan vandaag weer op pad ,maar hoe we gaan weten wij om 8 uur nog niet ,maar om 9 uur wist riemie het met de boot van uit Geiranger naar Hellesylt,en dat was een groot succes de overtocht duurde een dik uur ,de camper onderin en wij op het zonnedek .

Vanaf het water kijk je tegen de steile rotswanden aan.
En die zijn ongelooflijk steil!
Er zijn boerderijen die griezelig hoog boven tegen
de steile rotswanden lijken te hangen.
Sinds begin 1970 zijn alle  boerderijen verlaten.
Je kunt bijna niet geloven dat hier mensen gewoond hebben.

De gids verteld hoe hier vroegen gewoond werd:
Kinderen zaten aan touwen vast, omdat ze anders te pletter
zouden vallen.
De boerderijen waren alleen te bereiken via een touwladder
vanaf het water.

Eens per jaar werd de  touwladder opgetrokken, als
er iemand kwam om de belastingen te innen.....

Maar wat ging dit uurtje snel om ,wat een mooi uitzicht ,watervallen boeren huisjes in de bergen waar je alleen met een boot kan komen ,en wat een natuur is het hier ,wij wilden dit al eens eerder doen maar onze mede reizigers niet ,dachten dat het te duur was ,nou omgerekend €60,- het was het geld meer dan waard ,ik denk dat er in dat uur ook wel 60 foto’s zijn gemaakt. en het weer was ook nog eens schitterend dus wat wil een mens nog meer .

Van af de boot zijn wij richting Nordfjordeid gegaan en van daar naar Skei,waar wij weer een mooi plekje aan een groot bergmeer vonden om te overnachten ,het was een camperplek maar wat een luxe op deze gloed nieuwe camperplaats alleen de prijs is ook nieuw voor ons 300 kronen oftewel €36,-  maar ja daar heb je ook wat voor.

En het uitzicht is ook weer schitterend.

Je mag hier vissen kost ook 100 kronen voor 24 uur .en een bootje huurden kost ook nog eens 400 kronen en er kwam geen een terug met vis,dus mijn hengels bleven wel in de camper liggen .

Van daag weer echt een warme dag met alleen maar zon ,tot een uur of 19 toen kwam er wat bewolking.

28 gr

Maandag  28 juli .

Dag 9

Toen wij vanmorgen wakker werden was het bewolkt ,en dat waren we niet meer gewend .

Maar na een warme douche en een goed ontbijt, zijn wij van deze pracht camperplek vertrokken va moskog viksdalen bij dragsvillemet de boot naar vangsnes bij bruravik nog een boot naar odda .

Maar wat hebben wij weer genoten ,hier hebben wij dan ook de helle dag overgedaan .

Maar wat ons opviel boven de 600 meter regende het,of de wolken waren lek door dat wij er doorheen reden .maar door de sneeuw gereden en weer echt pracht uitzichten met bergmeren ,diepe dalen ,en hooggebergte .

Vissers huisjes

De hoogvlakte

Mooie huisjes in het dal

Nog resten sneeuw

Zo zijn wij mooi aan het afzakken wat wij willen nog graag door het telemark daar staan op onze ANWB kaart nog heel wat toeristische routes ,en zo willen wij dus ook het zuiden van Noorwegen graag eens zien en daar hebben wij dan nog mooi een week voor .

Maar hier in Odda sta je ook mooi aan het fjord op een speciale camperplek met stroom maar wel weer betaald .Een paar jaar terug was het hier nog gratis ,maar wat ons wel opvalt is dat er steeds meer verbodsborden op de mooie routes staan ,en meer campings ,dus overal vrij staan gaat steeds minder op in Noorwegen,tenminste op die mooie plekken .

Was vandaag bewolkt zo nu en dan regen ,en tegen de avond weer volop zon.

tussen 17 en 23 gr .

Dinsdag 29 juli

Dag 10

Van morgen heeft riemie eerst alle was gedaan ,wij konden hier alles legen en vullen ,dus kon ze genoeg water pakken uit de boiler van de camper .

Om een uur of 11 zijn we vertrokken uit Odda ,wij hadden op de camper app van de nkc gelezen dat je in Sand mooi kon vissen en dat daar een mooi camperplek was .het was wel een 50 km rijden van waar we heen wilden ,maar ja hier in Noorwegen rijd je niet om.

het is  immers overal mooi.

maar na wat stops en heerlijk eten onderweg ,kwamen wij in Sand aan even zoeken en ja inderdaad een pracht plek om te vissen ,en om te overnachten maar dat laatste mag niet meer zo als op zo veel plekken in Noorwegen (voor al in het hoofdseizoen).

Maar goed wel even gevist, en er was wifi dus dat kwam ook mooi uit alles even bijwerken Maar vis werd er niet gevongen dus word het vanavond rijst met goulash ,maar dat eten wij hier niet maar wel weer op een andere plek ,dit keer hoog in de bergen waar de sneeuw nog volop ligt,en daar overnachten wij ook .

schitterend zo op de prairie.

Vandaag mooi weer onder 26 gr maar boven 17 gr word misschien wel een koude nacht

Vandaag 26 gr

Woensdag 30 juli

Dag 11

Vannacht zeer goed geslapen was niet heet dus konden wij dit keer lekker in de slaapzak kruipen .Toen ik vanmorgen op de temp meter zag was het buiten 12 gr en binnen 14 gr,

Dus maar even de kachel aan gezet ,maar die ging ook weer snel uit wat het was zo 29 gr binnen ,maar vandaag wel voor het eerst hier in Noorwegen de sokken aan gedaan en een lichte trui maar de korte broek kon wel aan .

Na de koffie gingen wij weer verder, was mooi op deze hoogvlakte maar wij moeten elke dag toch weer wat zakken  gemiddeld 200 km per dag om volgende week vrijdag weer thuis te zijn ,en honderd kilometer hier in Noorwegen leg je niet zo maar af.

Vandaag word het een camperplaats aan een rivier bij het dorp Valle weer een schitterend plekje aan het water,en je staat in de bomen ,hier betaal je tweehonderd kronen voor het plekje plus een visvergunning voor twee man, plus dat je gebruik mag maken van een bootje  ,en ook nog eens zeer nette wc en douches ,

Maar na lang vissen nog geen vis gezien,dus word weer geen vis eten vanavond.

Was vandaag 18 gr en half bewolkt

18 gr

Donderdag 31 juli

Dag 12

Vanmorgen om 11 uur vertrokken er was hier geen vis te vangen ,dan vandaag maar weer wat kilometers maken ,op naar de sluizen van Vrangfossvegen,

Maar eerst even naar Vradal daar woont de fam van der ploeg, http://www.tangenbb.com/en als ik kees (zijn vader)weer tref vraagt hij mij toch of ik ook gezien heb waar ze wonen en gevonden hebben wij ze ,even een foto gemaakt van hun huis ,

en zijn toen weer verder gegaan .tot we een klein winkeltje genaamd coop, tegenkwamen en gelijk maar wat boodschappen in geslagen,

Wel anders dan bij ons lang zo druk niet .

Daarna een mooi plekje opgezocht en heerlijk gegeten .Na een tijdje rust weer verder gereden door het telemark,wel een heel andere omgeving dan wij tot dusver gereden hadden, een waar paradijs voor de forel vissers .

maar wij zijn doorgereden tot wij bij de sluizen van Vrangfossvegen waren .hier kon je ook altijd overnachten ,maar ook hier weer een verbod om te overnachten .Maar wij kunnen geen Noors dus wagen wij het er maar op .

Het Telemarkskanaal heeft 18 sluizen  en is 105 km lang en heeft een hoogteverschil van 72 meter.Maar wat een hoogte verschil hier met het water 23 meter met 5 sluizen , een schitterende oude sluis waar ze met man en macht de bootjes doorheen helpen ,ik denk dat het wel een uurtje duurt voor ze door al die vijf sluizen zijn .

Het is weer een pracht dag met temp van 25 gr en veel zon en zo nu en dan een wolkje .

25 gr

Vrijdag 1 aug.

dag 13

Hiep hippere piep   hoera ,onze oudste dochter vandaag jarig ,alweer 33 jaar jong . En dat op een mooie zonnige dag  want de zon schijnt hier om acht uur al volop de camper. Dus eerst even een telefoontje naar grietje en haar een mooie dag toe te wensen  wij gaan vandaag naar voor ons dit jaar het laatste fjord van Noorwegen deze gaat naar Oslo.

Maar wij gaan naar Storsand een camperplek direct aan het fjord waar ook een restaurant staan waar wij heerlijk kunnen eten.

Onderweg zo nu en dan een stop voor koffie en wat eten .en even een kleine wandeling buiten de camper want het is weer een warme dag ,als wij in Storsand aan komen staat er een strakke wind zo als we deze vakantie nog niet hebben gehad ,dus camper maar met de snuit in de wind gezet ,omdat de koelkast achter in de camper zit ,en die moet hier op gas zo staat hij uit de wind en waait i niet uit ,de Noren vinden het zeker schitterend die harde wind want ze zijn hier massaal aan het zwemmen .wij niet wij nemen een heerlijk koud biertje en gaan straks naar het restaurant om te eten lekker makkelijk vandaag .

Het was vandaag op zijn top 28 gr

28 gr

Zaterdag 2 aug.

Dag 14

Vanmorgen tikte het op het dak van de camper ,het is zwaar bewolkt dat zijn wij niet meer gewent ,gisteravond om half tien kwamen ze hier nog om te zwemmen ,nu kan dat hier ook wel want het was om 12 uur nog licht  en gisteren was het nog  onbewolkt ,en om 4 uur vanmorgen was het ook nog onbewolkt maar om 6 uur tikte de regen op het dak ,dus heb ik me nog even omgedraaid maar slapen wilde niet meer,  om half zeven stond de koffie al weer te pruttellen .

Nog even gevist ,maar alleen maar kleine vis hier te vangen .wij zouden hier blijven staan vandaag ,maar als het bewolkt blijft en zo nu en dan een spat water valt gaan wij misschien ook nog wel een stukje rijden ,al is het eten hier wel goed bij de chinees ,patat met hamburger ,een heel andere chinees als bij ons ,hier is geen nasi of bami te krijgen. het lijk meer op een eetcafé.

Maar om 9 uur zijn we vertrokken want het regende nog ,dan maar wat kilometers maken op naar zweden ,maar na een uurtje rijden was er geen wolkje meer te zien en werd het ons te warm om nog verder te rijden,maar snel een plekje op gezocht met wat bomen en daar de dag wat doorgebracht met wat aperitiefjes,en verder niets gedaan .nog wel even in de opslag gekeken denk dat wij met dit mooie weer hier, al wat te veel aperitiefjes uit blik hebben genuttigd. we zien wel anders straks in Denemarken maar bijvullen daar valt de prijs nog wel mee voor een biertje .

Vanmorgen eerst bewolkt en regen om 10 uur volop zon en onbewolkt 28 gr.

28 gr.

Zondag 3 aug.

Dag 15

Over deze dag kan ik kort zijn het werd een reisdag ,wij gaan vandaag kilometers maken. want het zou niet al te warm worden dus gaan wij maar zo snel mogelijk door zweden om de laatste dagen wat meer in Denemarken van de zon te genieten, wij zijn tot korsor gekomen op een mooi voor ons bekend plekje,maar het was wel weer een warme dag maar met wat stops ging het nog wel ,wij hebben nu uizicht op de brug en de zee .

De brug overspant de Grote Belt zeestraat, en is in totaal 20 kilometer lang.  met een vrije overspanning van 1624 meter, die 65 meter boven het water hangt. Deze overspanning is de op twee na langste ter wereld. De pylonen zijn 254 meter hoog en zijn het hoogste punt van Denemarken.

En hebben internet dus alles even updaten ,en wat watts app naar de kids.

En een drankje  bij zonsondergang  wat wil een mens nog meer

Vandaag 29 gr en veel zon

Maandag 4 Aug.

Dag 16

wij hebben maar besloten om hier nog een dag door te brengen ,zal vandaag wel iets rustiger zijn dan gisteren is tenslotte maandag en ik denk niet dat de Denen dan ook massaal uit eten gaan .

wij maken er een zeer luie dag van, ik denk dat wij niet verder dan 100 meter bij de camper vandaan zijn geweest, maar wel heerlijk aan zee in een luie stoel hebben gezeten want daar stond een beetje wind en dat was wel weer nodig vandaag, want het was weer een warme dag .maar de avonden zijn hier al een stuk korter om tien uur is het al zo donker dat het licht aan moet in de camper om dit schrijven nog te doen .

vandaag 30 gr met veel zon .

Dinsdag 5 Aug.

Dag 17

Wat gaat een vakantie toch snel ,nog een paar dagen dan moeten wij alweer thuis zijn .

vandaag op naar fredericia, om daar aan zee nog een paar dagen te vertoeven.

Na de koffie vertrekken we uit korsor ,om gelijk over de 20 kilometer lange brug te rijden maar eerst wel even €50,- tol betalen voor wij er over mogen, dat is dan wel gelijk de laatste tol van deze vakantie .Als we aan komen in fredericia is het  zowat windstil en gaan wij gelijk maar aan zee zitten ,aan een koud biertje, want het is weer stralend mooi weer.

En tegen de avond zagen we de bruinvissen weer volop voor ons tuimelen op jacht naar kleine visjes

Was vandaag weer warm weer, en vol op zo

27 gr

Woensdag 6 Aug.

Dag 18

Wij waren weer vroeg uit de veren vanmorgen ,om 7 uur zat ik al weer naar de bruinvissen te kijken ,geeft echt een rustgevend gevoel ,en wat is er nu leuker om de dag zo te beginnen. Vandaag zijn we van plan om even te vissen ,waar ik anders wel op de fiets naar toe ging Maar die hebben wij thuisgelaten want fietsen gaat niet zo best meer met mijn versleten rug en vooral niet als ik ook nog om hoog moet fietsen .

Dus straks maar gewoon met de camper naar een goed visstekje ,en vanavond gaan we hier   weer op dit schitterende plekje  overnachten . het is nu al 28 gr om 9 uur als ik dit schrijf.

Vanmiddag naar de andere kant van de haven geweest te vissen maar er werd niet veel gevongen ,maar ik ving toch nog een paar makrelen dus de pan kan weer op het vuur.

Wij zijn om zes uur weer naar het camperplek gereden en hebben daar tot zon ondergang weer heerlijk buiten gezeten met een koud biertje en echt lui genieten en naar de bruinvissen zitten te kijken wat wil een mens nog meer .maar wij  hebben maar besloten om morgen naar Duitsland te gaan ergens net voor Hamburg  om daar te overnachten zodat wij vrijdag morgen vroeg Hamburg voorbij zijn ,als we tenminste dan op tijd waker zijn .

Was vandaag weer een pracht dag weer alleen maar zon ,het kan niet op dit jaar hier in Scandinavië,denk niet dat wij dit ooit weer zo treffen drie weken achterelkaar in deze landen zulk mooi weer .

Vandaag 29 gr .

Donderdag  7 AUG

Dag 19

Van morgen om 6 uur was ik er alweer uit ,ben gelijk maar naar de douche gegaan zodat ik de dag weer fris begin. En het begint echt niet te vervelen hoor maar het is weer schitterend weer . straks even een plekje opzoeken net voor Hamburg.  We gaan naar de koffie die kant maar uit . maar als ik om 7 uur buiten zit  komt er nog een cruiseschip aan  die word verwelkomt door de spuitboot wat weer een mooi gezicht was.

Na de koffie zijn wij rustig vertrokken op naar Duitsland het zonnetje scheen wat wil een mens nog meer (langer in Scandinavië blijven ) maar ja volgende week is het weer over met de vakantie .

Maar als wij bij de grens met Duitsland komen kunnen we wel haast een traantje laten dan gaan we echt de mooie landen verlaten ,maar de wolken huilen met ons mee het regent hier. En hoe verder we Duitsland in aan hoe meer regen en daar hadden we niet opgerekend toen maar besloten om door te rijden naar huis wat we ook met wat stops rustig hebben gedaan ,om 5 uur stond de camper weer thuis op het erf .

vandaag zon regen en thuis half bewolkt .

25 gr

Dit was een vakantie om nooit meer te vergeten een warm Scandinavië.