Denemarken_675176c0-9.gifvisvakantie Denemarken 2018  zo vrij als een vogel

dec 2017

Het is nog lang niet zo ver ,maar er werd mij al gevraagd wanneer gaan we weg want ???????  dus er moet al een kleine vergadering komen .maar zin er in is dus weer volop aanwezig .

2 jan

zo de  drukke maan december licht weer achter ons nu weer op naar de langere dagen en korte nachten  laat het maar weer snel april worden ,

vandaag bewolkt en 7 gr .

4 jan

vandaag 7 gr ,gisteren grote storm over Ned. met windkracht 10 tot 12

8 jan

zonnig maar koud -2 gr, gevoel temp is vandaag -8

9 jan

bewolkt en koud -1gr

morgen  hebben wij de eerste vergadering om 20 uur bij theunis elzinga.

11 jan

zo de vergadering weer gehad ,en wij gaan dit jaar op vrijdag 6 april weg ,

en gaan dan om 18 uur rijden zodat wij dan in de nacht aankomen in Denemarken  en dan nog een paar uurtjes kunnen slapen .

16 jan.

herfst koud en geur weer 6 gr .

18 jan

storm over Nederland ergste zin 1901  .

21 jan

Nederland krijgt na de storm en de vorst de komende dagen te maken met extreem zacht winterweer. De temperaturen bereiken in de loop van de week de dubbele cijfers, meldt weerbureau Weerplaza. Woensdag kan het op een groot aantal plaatsen zelfs recordwarm worden. Het zeer zachte weer gaat overigens niet gepaard met mooi weer.Halverwege de week bereikt extreem zachte lucht ons land. Op veel plaatsen kan de temperatuur woensdag oplopen naar 12 of 13 graden. Het dag record staat op naam van Maastricht met 13,4 graden en werd gevestigd op 24 januari 1937.

Wij hebben het in april wel eens kouder gehad daar in Denemarken .

1 feb

Het is vandaag zonnig en dat mag ook wel eens ,maar er is voor de eerste week in feb vorst voorspeld dus kachel straks maar aan in camper .

6 feb

mooi winterweer -4 gr

15 feb

het was wit bij ons ik moest vanmorgen sneeuw ruimen .

nog 7 weken dan is het al weer zo ver gaat nu snel .

21 feb

Het wordt berekoud in ons land met begin volgende week temperaturen van wel 15 graden onder nul. Dat betekent dat de schaatsen weer uit het vet kunnen, want de ijslaag op ondiepe slootjes kan groeien tot een centimeter of tien dikte.

27 feb

koud maar mooi weer nachts -8 gr

nog een dikke 5 weken .

28 feb

gisteren tweede vergadering gehad, wij gaan om 17.30 uur weg dus een half uurtje eerder dan eerst was geplant ,en toen kwam het eten te spraak ,ja dat viel nog niet mee alles even na gegaan wat wij de afgelopen jaren zo lekker vonden ,en dat was nogal wat ,dus zaten we zo op 12 heerlijke maaltijden ,maar ja wij gaan maar een week weg, dus dat werd wegstrepen en ik kan je vertellen dat dat moeilijker is dan wat bedenken wat mee moet ,maar het is gelukt en de boodschappen lijst is weer klaar  zodat riemie voor ons te winkelen kan.

nu maar hopen dat die winter die momenteel hier in Nederland is en ook in Denemarken is  maar snel mag ophoepelen zodat de camper schoon en klaar gemaakt kan worden voor onze vakantie .

maar zin er in hebben wij allemaal .maar was vandaag de koudste dag -8 graden hier in twijzelerheide maar gevoel temp was -15 .

het begint te kribbelen,, vooral als je ziet wat ze er vangen.

wilt uw ook een mooie vis vakantie boeken

klik hier onder

1 maart

vandaag is geert jarig wordt 70 jaar jong , was de hele dag dik onder 0 graden en gevoelstemperatuur van -15 brr .

3 maart

nog altijd -7

4 maart

wat een verschil +7 gr  ga zo door

6 maart

gisteren camper schoongemaakt van buiten was echt lente weer ,volgende week maandag moet de camper voor apk  vandaag  12 gr

11 maart

Wat een mooi weer is het 16 gr ,ik heb gisteren de kruiden alweer in de tuin geplant ,en ik krijg er steeds meer zin in om de camper vol met hengels te stoppen ,maar eerst morgen naar apk met de camper ,en morgen middag krijg ik zelf een apk ,we zullen zien wie eerst is goed gekuurd  .

12 maart

zo de camper is weer goed gekeurd ,nu kan hij ingeladen worden ,en als wij weer thuis zijn van een week vissen, gaat de camper in april een nieuwe distributie riem en waterpomp en spanrollen krijgen , zodat hij weer jaren vooruit kan .

19 maart

Nog altijd koud nachts nog -5 gr .

22 maart

de temp gaat alweer in de dubbele cijfers .hoop met twee weken ook mooi weer is .

25 maart

vandaag prachtig lente weer

30 maart

nog een week geduld dan gaan wij naar ons vis land Denemarken,,,

maar het is vandaag goede vrijdag ,maar met regen

2 april

het weer kan wel eens zeer mooi worden volgende week daar in Denemarken

5 april

Zo vandaag de laatste spullen in de camper en morgen op naar Denemarken .

Denemarken_675176c0-10.gifvisvakantie 2018

vrijdag 6 april

dag 1

dag 11-zon_20u6685c-1.jpg

Zo de camper is weer geladen ,nog even de laatste puntjes op de i ,en dan kunnen wij vanmiddag vertrekken om 17 uur vertrek ik van huis op naar mijn vismaten en om 17 .15 uur hopen wij op de vierbaansweg te zitten, om er in Denemarken weer af te gaan .

En na een mooie rit tot net voor Hamburg ging het vlot ,maar daarna was het allemaal wegwerkzaamheden maar om 1 uur waren wij te plek in Ribe ,en na een boreletje zijn wij snel onder ons dekentje gekropen ,

om 8 uur uit bed en ons eerst maar aanmelden hier op de camping ,

nog even een nieuw hengeltje gekocht zo dat ik daar weer een paar vissen mee kan vangen .

Na het ontbijt en de koffie maar even vissen .en wat hebben wij er mooi weer bij volop zon en haast geen windt ,en wij vingen ook nog eens vis ,

waar we maar gelijk kibbeling van gemaakt hebben .

En ook gelijk maar de vispan aan en onze vrienden hier maar weer van gebakken vis voorzien .en wat vonden ze het weer lekker hier . S,avond nog even gekaart wat door de oudjes theunis en geert werd gewonnen door met 2-0

Dag 3sun062-3.gif

de dag begint met volop zon en dat blijf ook zo de hele dag waar wij dankbaar gebruik van maken,

buiten word de tafel gedekt voor ontbijt ,waar na we weer te vissen gaan .

En middags krijgen wij het warm eten ook buiten in het zonnetje ,en wel ja vandaag staat er stokvis op tafel ,onze koks hebben weer voortreffelijk werk geleverd, en al laat in de avond gaan we naar binnen om even te kaarten wat dit keer door honke en theunis werd gewonnen met 2-0

en voor ik het vergeet er werd ook weer vis gevangen ,wij zitten nu op 16 kilo zalmforel

dag 4zon2520warm2520he2520smiley-3.gif

Als morgens vroeg het haantje kraait ,gaan theunis er geert achter de forellen aan ,

maar om 8.30 stond het ontbijt weer klaar .het is vandaag alweer schitterend weer dus weer buiten eten vandaag lijkt wel echt zomer hier .om 11 uur krijgen wij weer een aperitiefje met een gehaktbal .waar na we weer gaan vissen .en om 6 uur weer heerlijk buiten gegeten dit keer patat stoofvlees .

En wij vingen vandaag heel wat kilo's bij elkaar,, 28 in totaal vandaag dus de teller staat nu op 44 kilo zalm forel .

En avonds wordt er weer gekaard wat dit keer door theunis en honke werd gewonnen met 2-1

dag 5

vanmorgen waren wij laat uit bed dus voor de koffie werd er niet gevist ,maar na een voortreffelijk ontbijt ,toch maar de hengels te voorschijn gehaald met als resultaat om 3 uur al 15 kilo vis .waar na ik even pauze nam om de vis schoon te maken en een biertje te drinken .wel verdient al zeg ik het zelf en hun niet ,maar zo kan ik ook even de site bij werken,

En wij krijgen vandaag biefstuk met gebakken aardappelen en een toetje na .

En er werd weer gekaart in de avond wat gewonnen werd door geert en theunis met 2-0 .

waarna wij moe maar voldaan op bed gingen

tot nu toe 61 kilo vis

dag 6

na een goede nachtrust zijn wij na het ontbijt weer gaan vissen en het werd een geweldige visdag met als klap op de vuurpijl een zalmforel van 5.3 kilo

in totaal nu 88 kilo vis

En voor straks staat er bami goreng met gans op het menu.

maar eerst een biertje in de zon want het weer is schitterend .en vanavond word er weer gekaart .het werd 3-1 voor geert en theunis .

dag 7 grotesmileymetzonnenbril-1.gif

nog twee dagen vissen ,maar de vriezer is vol dus wat we vangen moet gelijk op ,zetten wij het vissen maar op een laag pitje ,en gaan even genieten van het mooie weer .maar met het hengeltje vlak voor de camper pakken we toch nog wat vis en zitten nu op 94 kilo .en er werd ook weer gekaart en weer gewonnen door de heren geert en theunis met 3-1 .

dag 8 zon10_large-1.gif

de laatste dag alweer morgen op naar huis ,vandaag nog even vissen ,maar vooral genieten van het mooie weer het is schitterend weer de hele week al dus maar weer buiten eten ,en ook nog vis vandaag al doen wij daar niet zo ons best voor maar als we de hengels opbergen is er dit jaar 99 kilo zalmforel gevangen.

en er werd ook nog gekaart dat door de heren theunis en geert werd gewonnen met 3-1 ,dus zij zijn de grote winnaars dit jaar ,en vieren dat tot in de laatste uurtjes door ,want ja na 11 jaar dan eindelijk een keer de winnaars te zijn mag het wel gevierd worden.

maar de de heren honke en theunis moeten morgen weer rijden dus die vieren het niet zo lang mee en gaan om 12 uur te bed .

dag 9 zon14_large.gif    weer-bewegende-animatie-0003.gif

de reisdag ,na een ontbijt gaan wij nog onder de drup ,en dan op naar huis ,eenmaal in Duitsland begint het te regenen dat hadden we nog niet gehad deze week .maar toen we de grens met Nederland bereikten werd het weer droog ,dus konden wij thuis de boel weer droog uitpakken ,om 17 uur want het was een vlotte rit .

en onder het genot van een biertje, en in het bijzijn van onze vrouwtjes    nog even napraten want het was een schitterende vis week met een totaal aan zalmforel van 99 kilo .

en wat het weer betreft kon het niet mooier .elke dag zon en buiten eten en dat in april .

DENEMARKEN TOT VOLGENDJAAR

Even de historie in het kort over Ribe

Ribe is, naast het oudste stadje van Denemarken, ook het oudste van geheel Scandinavië. Ribe werd in 710 n.Chr. gesticht als marktplaats van Friezen en Vikingen. Er waren in die tijd veel Friezen in het gebied rond Ribe. Deze Friese opstandelingen waren, net als iedereen die niet voor het Frankische juk en de christelijke kerk wilde buigen, naar het gebied ten oosten van de Lauwers gevlucht. Vermoedelijk trok een deel van hen door het waddengebied naar het noorden op zoek naar een nieuw bestaan, veilig buiten het bereik van de Frankische vijand. Deze Friese trek naar het noorden is afgeleid uit archeologische vondsten. Aan het begin van de achtste eeuw ontstond net ten noorden van het toenmalige Noord-Friese waddengebied de handelsplaats Ribe. In Ribe werden veel Friese sceatta's van het Wodan monster gevonden. Deze Wodan monsters sceatta's werden plaatselijk geslagen en kunnen in de achtste eeuw en het begin van de negende eeuw gedateerd worden. Tegen het einde van de achtste eeuw kregen Deense koningen grip op Ribe.[3] Tijdens de begin jaren werd gedurende een deel van het jaar handel gedreven door kooplieden op deze plek. Er was een kade voor het aanleggen van de schepen en een houten weg waarlangs de tenten van de kooplieden werden opgezet. Later kreeg de marktplaats een permanent karakter en werden er huizen en werkplaatsen gebouwd. Ribe werd tevens een bisschopsstad.

Tot de 16e eeuw was Ribe een belangrijke handelsstad. Door de Reformatie, het dichtslibben van de rivier de Ribe Å, de stadsbrand van 1580, overstromingen (onder andere op 11–12 oktober 1634), oorlogen en de pest, veranderde dit echter. Het in 1580 verwoeste stadsdeel werd wel weer herbouwd, maar vanaf het midden van de 17e eeuw nam het economische belang van de stad af. Mede hierdoor kon Ribe wel zijn oude karakter behouden: er was immers geen geld meer voor nieuwbouw en er was tevens geen behoefte aan nieuwe woningen.