Scandinavië 2015

Nog een weekje dan is het zover ,op naar Scandinavië, en wel Denemarken als eerste .

de bedoeling is om na Hamburg gelijk links af te slaan en  langs de Noordzee kust omhoog te gaan .

vakantie 2015

Zondag 19 juli .

Vakantie 2015 is begonnen .

19 juli

dag 1

hochdonn gps. n54.019944,e9,29667 gratis.

Vanmorgen om 2 uur uit bed ,gisteravond eerst nog even een verjaardag gevierd.dus het werd 3 uur voor we uit zwagerbosch weg waren ,maar we rijden rustig aan richting denemarken ,onder weg op een mooi parkeerplekje ,zetten we koffie en eten een broodjewaarna we na een uurtje onze weg vervolgen , en willen deze keer een andere route dan normaal ,gelijk na de elba tunnel links af ,maar deze route nemen wij niet weer er is geen kilometer waar geen stoplichten zijn ,nu hebben we wel vakantie maar hier is niets aan dus na een uurtje maar weer links af op weg 23 op naar hochdonn mooi camperplek aan het wateren ook nog gratis met wc en al ,om 11 uur zaten wij aan ons aperatiefje, even de schotel op de zat gezet kan ik de toer vanmiddag volgen ,onderweg regen gehad maar toen wij te plek waren scheen de zon volop en was het 24 gr.

113.gif24gr.

dag 2
st. Peter ording gps.n54,30881 o8,63522.

Wij waren vanmorgen laat uit bed de zon scheen al vol op de camper .
Gisteravond nog regen gehad  en als je  dat op het dak van de camper hoort slaapt het geweldig.
Maar vanmorgen stond om 8 uur de koffie al weer te pruttelen .en zaten wij weer gewassen en al aan het ontbijt, naar de pond te kijken die in rap tempo op en neer ging.tussen de grote vracht schepen door .om 9 uur zijn wij weer vertrokken ,op naar st. peter-Ording een mooi toeristisch plaatsje aan zee met een schitterend strand ,en leuke winkeltjes voor riemie .
wij stonden op een pracht camperplek ,maar wel duur dus hier weten ze wel van prijzen maar ja voor 1 nacht valt het wel mee .het was vandaag schitterend weer ,de temperatuur tikte de 26 gr aan .
     beach5F112D-2.gif   26 gr

dag 3
ribe gps  n55.31726, e8.75946

Wat hebben wij weer heerlijk geslapen ,om 7.30 uur pas uit het nest ,koffie zetten en aan het ontbijt,want vandaag willen we naar Denemarken ,maar wel willen we langs de kust rijden .En om 9 uur gingen we dan op weg ,het is een rustige omgeving waar zo nu en dan een mooi stuk natuur is maar verder valt het ons iets tegen ,maar eenmaalmin Denemarken word het gelijk een stuk mooier om te rijden ,ook hebben we het schier eiland romo nog even aangedaan en een stuk over het zandstrand gereden met de camper ,maar strand is niets voor ons ,dus maar weer terug naar het vaste land van denemarken en op naar het oudste stadje van Denemarken en wel ribe ,na op de camperplek plaats te hebben genomen en even ingeschreven te hebben ,gaan we eerst eten ,en na eten zou ik even op internet maar het wou voor geen meter na een uurtje gaf ik het op ,en dan maar zonder advies van internet het stadje ribe bekijken ,zo haal ik de fietsen er af ,en zie tot mijn verbazing dat de wifi antene verdwenen is,ja dan krijg je nooit geen internet op je egen router .no maar eens zien of we hier een nieuwe kunnen kopen en ander maar weer in ned .
Maar wij zijn het oudste stadje van Denemerken in geweest en het was een schiterende oude stad met de vele tarasjes en oude huisjes .

na een paar uurtjes haden we het ook wel weer gezien voor vandaag ,maar weer naar de camper en knus van het mooie weer genieten het was uit de wind 28 gr maar als je in de wind zat was het net aan de frisse kant  .
       grotesmileymetzonnenbril.gif     28 gr .

dag 4
Na een rustige nacht komt weer een mooie dag.
En wij waren er vroeg uit ,want er waren nog al wat campers gekomen gisteren ,dus we dachten maar vroeg naar het toilet gebouw om onder de drup ,en gelijk hadden we want het was er zeer rustig om 6 uur .
en na de koffie met ontbijd, ben ik 3 uurtjes wezen vissen en wist 4 mooie dikke forellen te vangen ,waar ik een mede camperaar heel blij mee kon maken ,om 11 uur zijn wij op onze fietsen gestapt en hebben door ribbe gefietst wat toch een heel bezonder stadje is.maar konden geen winkel voor een wifi antenne vinden .zien deze week wel verder en anders thuis wel weer ,dan maar zonder internet deze vakantie .het weer is weer schiterend staat een mooi windje en het is 23 gr.

zonnetjemetzonnebril.gif       23 gr.

dag 5
Weer een vertrekdag .
Na ons ontbijt en onder de drub te zijn geweest ,zijn we vertrokken uit ribe .langs de kust op naar Hvide Sande,wat een mooie route bleek te zijn zeer toeristies ,maar wij zouden op het strand ons volgende stop voor een nacht maken ,maar de harde wind gooide zand in de ogen en wel ja ook nog letterlijk ,
dus dan maar op naar onze volgende besteming ,
Gyldendal Havn, Spottrup
               Gyldendal Havn, Spottrup    n 56,58054 e8,71195

wat een mooi en rustig plekje was met uitzicht over het ,veno bugt fjord.
het weer is vandaag licht bewolkt met veelharde wind maar de temperatuur is goed 22 gr .
dus mooi om een strand wandeling te maken ,en genieten van de bootjes die de haven in willen .en de kinderen die hier zitten te vissen ,morgen gaan we weer verder om hoog ,wij willen om het Limfjord heen, maar  voor wij daar om heen zijn zullen er nog wel wat stops tussen zitten .want we willen geen grote afstanden rijden op ´een dag . om 20 uur krijgen we wat regen drupels maar daar blijft het gelukig ook bij ,alhoewel het slaapt wel lekker met het getik op het dak van de camper ,als je al wat versnaperingkjes op hebt ,
vandaag mooi weer maar ook wel bewolking .22 gr.
       113-1.gif      22 gr.

dag 6
Na zeer rustige nacht ,zijn wij vroeg opgestaan en om 6 uur stonden we al onder de drup ,dus zaten we ook  vroeg aan ons ontbijt,en na nog wat watsapskes naar de kids zijn wij vertrokken op naar onse volgende besteming ,nykobing mors,onderweg door zeer mooie dorpjes en landelijke wegens gereden,maar wij kwamen toch op een schiterend plekje ,wat is het dan toch mooi om met een camper Denemarken te verkennen ,dit was een klein haventje aan de limfjorden met een schiterend uitzicht ,na de koffie zijn we een heel stuk te wandellen geweest, wat niet onse grootste hoby is ,maar het was wel schiterend mooi ,

maar wel moe en voldaan en uitgeput toen we weer bij de camper waren ,maar verder de hele dag uitgerust naar de bootjes zitten kijken en het schiterende uitzicht wat we hier hebben .maar morgen gaan we weer een klein stukje verder en vinden we vast weer een mooi plekje ,was vandaag schiterend weer 24 gr .maae de vooruitzichten  zijn voor morgen niet al te best maar we zien het wel tot nu toe was het schiterend .
nykobing mors gps.n56,91833 e8,92083

zonsmile.gif 24 gr

Dag 7
wij werden waker met getik op de camper,en dat getik duurde tot laat in de middag ,en nog hardewind ook .Dus het werd een dag om te vertrekken op naar de oostzee en naar het uiterste puntje van Denemarken Skagen waar wij op een camping belanden na eerst aan zee een mooi camperplekje te hebben bezocht maar daar stond ons te veel wind ,en de berichten vanuit nederland zijn niet al te best voor de eerste uuren want in nederland is de grootste storm ooit in juli aan de gang en die komt deze kant uit ,zodoende maar een plekje op de camping opgezocht , http://www.bunkenstrandcamping.dk/index.asp?mode=alm!pladsen!nl  waar  we in de middag toch nog even een wandeling naar het strand konden doen ,en ze vangen hier op het strand ook nog eens zeeforel .maar wij zien de wielreners van de toer even op de tv ,waar na we om een snietsel menu gaan naar het restorand op de camping .
     wetter-02.gif 18 gr.

dag 8

vandaag weinig te vertellen ,alleen dat wij lang het strand een wandeling hebben gemaakt .

en verder heeft riemie alle was weggewerkt zo dat we er weer een week tegen kunnen ,en het wou vandaag wel drogen want er stond flink wat wind hier op de camping .

Morgen gaan wij weer vertrekken hier van af de bunken strand camping .

gps n57,64417 e10,46217

als het mee zit willen wij morgen weer zee zien van uit de camper.

vandaag 21 gr met zo nu en dan bewolking maar ook veel zon .

113-2.gif21 gr.

dag 9

Vanmorgen vroeg vertroken van de bunken strand camping, een rit langs de oostzeekust op naar de palmestranden waar je mooi met je camper op de parkeerplaats kunt overnachten .

Het weer was vandaag redelijk niet warm maar ook niet koud,na een tijdje op de palmestranden te zijn geweest zijn we weer verder gereden naar een visserdorp genaamd  Sæby, Het is een havenplaatsje 30km ten noorden van Nature Ferie. Bezienswaardigheden in Seaby zijn het Sæby Museum, Sæbygård slot en Fruen fra Havet (vrouwe van de haven).

Verder is het een leuk plaatsje om te winkelen en lekker vis te eten in één van de visrestaurants. met een mooie haven waar van alles te doen was, je kon een rondvlucht met een helikopter krijgen ,maar ja dat is niets voor ons laat ons maar met de beentjes op de grond staan. nog wel de hengel klaar gemaakt om even te vissen maar helaas het word vanavond geen eigen gevangen vis in de pan .

Wel hebben we weer een stuk gewandeld ,(maar dat moet anders geen gewoonte worden ) wat toch wel weer mooie plaatjes opleverde .

En wij hebben maar besloten om hier te blijven vanacht kan ik ook een aperatifje krijgen .

s avonds om 7 uur kregen we nog een regenbui .

dan strak maar even de tv aan  en we zijn er bijna kijken .

gps. n57,33241 e10,53171 Saeby Haven

22 gr. 113-3.gif

dag 10

Toen we vanmorgen wakker werden was het net herft regen en harde wind ,dus maar rustig aan gedaan en om een uur of 11 waren we vertrekklaar ,maar nog geen 10 km verden begon het droog teworden en klaarde het weer op na vele mooie haventjes en even veel mooi dorpjes ,te hebben doorkruist ,waar de winkeltjes niet werden overgeslagen ,en een paar overtochten met een veerboot hebben gehad ,zijn wij in de avond beland in een haven met camperplek genaamd bonnerup ,wat weer een mooi plekje is, je kunt er naar hartelust vissen ,wat er dan ook vol op gebeurt maar vangen ho maar .

En wat ons nog het meeste verbaasde vandaag was het weer, dat zo verandere van het ene op het andere moment want ze zwemmen hier in zee,

daar vinden wij het nog fris genoeg voor, maar het is hier toch nog 20 gr .onder weg hadden wij het op plaatsen 17 gr. dat is toch echt te koud om deze tijd van het jaar .

maar hier is veel bedrijvigheid een visafslag wwar ze met kleine bootjes de vis brengen ,wat een mooi gezicht opleverde .

mooi die Deenze visersbootjes .

gps van camperplaats n56,5312 e10,71128

20 gr. met veel regen en zo nu en dan zon

dag 11

wat weer een verschil met gisteren ,wij worden wakker en de zon schijnt op de camper ,maar wij gaan het vandaag rustig aan doen en om 10 uur vertrekken wij en volgen zo als bedoelt de rit langs de kust ,en gaan weer langs de velle haventjes die de kust hier rijk is .

En komen ook weer lans de stranden waar veel toerisme is en schiterende huisjes staan,en heel veel vakantie parken op deze route ,en zo nu en dan gaan wij een stukje van de kust af door de velden ,waar veel graan word verbouwd .onder weg zo nu en dan een stop om een stukje te lopen ,en om een bakje koffie met een broodje te nuttigen .

Na wat mooie camperplekken voorbij gereden te zijn want ja wij kunnen in drie weken tijd niet op elk mooi plekje overnachten ,zijn wij uitgekomen op wel een heel mooi plekje ,wie van zee en natuur houd is hier echt op zijn plek .

al was het er overdag wel druk met dagjes mensen ,s avons was het zeer rustig en schitterend mooi met de zons ondergang .

en aan de andere kant kwam de maan op achter de vuurtoren  .

en je kon er ook nog een ijsje of Hotdog kopen vlak bij de vuurtoren .

Sletterhage Fyr,knebel gps n56,09601 e10,51422

sletterhagevej 58

8420 knebel

echt een aanrader

vandaag mooi weer wel weer hardewind 22 gr

22 gr. 113-5.gif

dag 12

wat een stilte was het vanmorgen ,geen wind en een strake blauwe lucht .zijn we niet gewent deze vakantie wind stil ,maar de was is droog die riemie gisteravond had opgehangen dus er is nog wel wind geweest vannacht .

vanmorgen eerst maar even genieten van het mooie weer ,en voor 9 uur hadden wij de eerste bruinvissen al gespot ,en werd het ook al druk aan de zee met dagjes mensen .

in de loop van de dag zijn wij weer verkast naar de andere kant van het kattegat ,naar juelsminde alweer een mooi plek in een toeristies dorpje .

vandaag mooi weer met 22 gr .

juelsminde gps n55,71457 e10,01509

22 gr.zonsmile-1.gif

dag 13

Na ons ontbijt zijn we eerst nog even door dit mooie dorpje gelopen ,en langs de winkeltjes ,waar wij ook nog een winkel met tv schotels tegen kwam maar er was geen wifi antenne ,thuis maar weer zien .na de koffie zijn we vertrokken naar fredericia waar we weer prachtig mooi aan de zee staan met uitzicht op de vuurtoren en op de kleinebeltbrug ,

en waar de bruinvissen al weer voor ons aan het spelen zijn ,maar ze moeten niets van een fotograaf hebben zodra je een foto maakt duiken ze snel weg ,maar ik hou vol morgen probeer ik het opnieuw,het moet een keer lukken ,vandaag ook nog even gevist maar het word geen vis in de pan vandaag morgen maar weer zien .vandaag weer een dag met bewolking en zo nu en dan zon ,maar tegen de avond was er veel meer zon dan bewolking ,dus voor morgen belooft het een zonne dag te worden we zien wel.

vandaag 21 gr.

113-6.gif    21 gr.

fredericia gps.n55,55246 e9,72805

dag 14

hieprdepiep hora onze oudste dochter wordt vandaag 34 jaar , straks maar eve een belletje plegen .

vanmorgen eerst even te vissen geweest maar weer geen vis vandaag ,om 7 uur was ik weer bij de camper voor het ontbijt en om 9 uur eve naar grietje gebelt om haar een mooie en gezellige dag toe te wensen ,ze waren om 4 uur thuis vannacht uit italie waar ze in de auto stapten met 39 gr .en in nederland er weer uit met 9 gr. wat een verschil ,maar voor vandaag mooi weer in nederland dus ze hebben de zon meegenomen .

Voor de rest niet veel te vertellen wij hebben een luie dag vandaag en zitten mooi bij de camper aan zee ,en doen helemaat niets vandaag .

24 gr vandaag en alleen maar zon

zon2520warm2520he2520smiley.gif      24 gr.

dag 15

vanmorgen was het al vroeg schiterend weer ,en waren de bruinvissen vlak voor de camper aan het tuimellen wat een mooi gezicht was,

het was vandaag de eerste dag deze vakantie dat ik mij in de zonnebrand olie smeerde gister toch wat verbrand , maar ja niet zo erg hoor ik blijf zo veelmogelijk uit de zon ,maar als je aan het vissen bent lukt het niet altijd .

Vandaag zijn wij te fietsen geweest, er was hier een marraton in fredericia of zo iets er waren allemaal harlopers en dat met dit weer 29 gr . zij liever dan mij .

het was op de fiets al warm genoeg tegen de avond nog even vissen en wel ja wij eten morgen vis .

vandaag 28 gr

zon2520warm2520he2520smiley-1.gif28 gr.

dag 16

wat was het een warme nacht ,dus vroeg uit bed en eerst maar even vissen ,en na een uurtje waren er vier mooie makrelen gevangen.

Vandaag wordt het weer een vertrekdag, altijd weer een vreemd gevoel om hier weer weg te gaan wij komen hier nu al jaren soms vaker per jaar , dus voelt het een beetje als thuis ,maar ja de vakantie loopt weer naar het einde ,en aangezien wij rustigaan naar huis willen rijden gaan we weer een stukje zakken in denmarken ,maar eerst de camper nog even verschonen ,en zelf nog even onder de drup ,want waar je ook komt zoals hier heb ik het haast nog nergens meegemaak superschoon en een prachtige toiletgebouw .

Maar om 11 uur is het dan zo ver we vertrekken op naar Aabenraa ,waar twee camperplaatsen zijn dit keer gaan wij niet naar de haven maar boven op de huivel bij de camping ,iets meer schaduw want is is vandaag snikheet .

Aabenraa n55,02435 e9,411375

Maar eenmaal te plek viel dat ook af ,en vonden wij het alweer jammer dat we niet naar de haven zijn gegaan ,maar wij konden wel mooi vanaf de camperplek zien hoe het er daar bij lag .

schiterend uitzicht .

vandaag 30 gr. iets te warm voor ons .

30 gr.

dag 17

Na vanmorgen onder de drup te hebben gestaan, en toen aan een bakje koffie met ontbijt,zijn wij vertrokken uit Scandinavie ,en zijn wij gelijk over de grens maar even te winkelen geweest in Duisland ,waar we voor de laatste dagen genoeg hebben ingeslagen .

wij zijn naar een camperplek in Schleswig gereden waar het zeer druk was ,

Maar met dit mooie weer wilden we ook niet verder rijden dan maar voor een keer in de rij staan wat niets voor ons is maar ja wij zijn tenslotte op weg naar huis en dan moeten wij een keer uit Scandinavie vandaan waar alles wat ruimer is ,maar dit is wel een pracht haven waar van alles te beleven is,

wat dat aan gaat toch nog een topplaats ,maar wij vertrekken morgen wel weer ,houden toch van iets meer ruimte om de camper heen ander kun je wel op campings gaan staan .

Schleswig gps n54,51191 e9,569

mooi weer van daag 28 gr.

28 gr

s avonds om 7 uur een regen drupje

dag 18

Het word weer een warme dag vandaag ,dus vroeg uit de veren want om 8 uur kunnen wij de sluitel inleveren van het toletgebouw ,en wij willen vandaag een flink stuk huiswaarts doen ,en wel naar Greetsiel ,wat een zeer mooi plaatsje moet zijn .

Om kwart over 8 zijn wij vertrokken uit Schleswig op weg naar Greetsiel ,en het was ontzetent rustig op de weg ,dus dat hadden wij goed ingeschat ,zal op vrijdag wel veel druker zijn vooral bij Hamburg ,met terug gaande vakantiegangers ,maar wij hebben tot nu toe nog geen meter in de fille gestaan ,na wat stops voor koffie en wat diesel in onze hymer ,gaan wij voor ons snel op naar Greetsiel met zo nu en dan over de 100 km per uur ,en dat hebben wij deze vakantie nog niet eerder gedaan ,maar ja als je op die vier of zes baans wegen rijd ga je met de stoet op ,maar het laatste stuk naar Greetsiel rijden wij weer op ons gemak door de weide natuur ,en soms saaie wegens ,dus we dachten als dit wat word dan komt alles goed ,maar aangekomen in Greetsiel op het camperplek dachten wij wat een drukte hier ,na de camper op zijn plek te hebben gezet ,zijn we maar gelijk dat dorpje in gegaan ,en wat bleek een schitterend plaatsje ,echt zeer toeristies met vele tarasjes en winkeltjes ,

oude vissers huisjes ,

dit hadden wij niet verwacht zo gezelig als het hier is ,na wat gewandelt zijn ook wij op een taras uit gekomen ,met een heerlijk duits biertje ,en een pan goed etten,en met een duits aperatiefje ,zijn wij weer met een volle buik naar de camper gegaan en morgen maar even de fietsen van het rek .

Was van daag weer een warme dag 26 gr

26 gr.

Greetsiel gps n53,49714 e7,10194

dag 19

de laatste dag van de vakantie

aangezien riemie een hoop was heeft op gespaart hebben wij maar besloten om vandaag naar huis te gaan ,en het word mooi weer dus dan ook vroeg rijden ,om 9 uur zijn wij vertrokken en voor 12 uur waren wij thuis .

Het was een mooie vakantie en wij hebben Denemarken op een andere manier gezien dan als je er alleen maar doorheen toert om in zweden of Noorwegen te komen ,anders dan je verwacht is het land nog heuvelachtig genoeg als je maar een beetje de kustlijn zoekt ,en schiterende haventjes hebben wij gezien en dan alleen nog maar Jutland dus wij kunnen ons er nog weken vermaken ,maar dat is voor een volgende keer .

de camper heeft deze vakantie er maar 2500 km bij gekregen .

het was een vakantie met regen en hardewind en schiterend mooi zonig weer .dus voor ieder wat wils maar een regen buitje vinden wij niet zo erg maar die hardewind hoeft voor ons niet weer .